Rapoartele de vânzări de smartphone-uri pentru anul 2024 au fost publicate de principalele companii de cercetare de piață, precum IDC și Counterpoint. Acestea măsoară lucruri diferite și au diferite companii pe locul întâi. IDC pune Apple pe primul loc în clasamentul producătorilor pentru că măsoară unitățile care au plecat din fabrici către magazine, în timp ce Counterpoint pune Samsung pe primul loc, măsurând unitățile vândute către clienții finali. Astfel, ambele pot fi considerate „lider” al pieței de smartphone-uri în 2024, iar atunci când cele două companii fruntașe se luptă, câștigă inevitabil locul al treilea, ocupat în toate clasamentele de Xiaomi.
Apple a produs și livrat cele mai multe telefoane în 2024, dar Xiaomi a crescut cel mai mult
De altfel, întreaga piață de smartphone-uri s-a bucurat de o creștere cu 6-7%, pentru un total de 1,238 miliarde dispozitive livrate pe tot parcursul anului. Această creștere vine după doi ani de declin, deci cumva piața își „revine”, iar cel mai mare factor care a dus la cumpărarea unui telefon în 2024 ar fi funcțiile AI integrate.
Raportul IDC pune Apple pe locul întâi în clasament, cu 232,1 milioane de smartphone-uri vândute, care reprezintă 18,70% din piața de smartphone-uri la nivel mondial. Această cifră este în scădere față de 2023, când Apple livra 234,3 milioane de telefoane și avea 20,1% din piață. Samsung intră imediat sub Apple cu 223,4 milioane de telefoane vândute, care reprezintă 18% din piață. Și producătorul coreean a scăzut 1,4% cotă de piață de la un an la altul, dar și în vânzări. În 2023 a vândut 226,7 milioane de telefoane și avea 19,5% cotă de piață.

Xiaomi este însă „campionul” în 2024. Compania a vândut 168,5 milioane de unități de smartphone-uri, care reprezintă 13,6% din piața la nivel mondial. Aceasta este o creștere cu 15,4% față de 2023, când avea o cotă de piață de 12,5% cu 146 milioane de telefoane vândute.
Locul 4 este acum ocupat de Transsion, grupul care deține brand-uri precum Infinix și Tecno. Acesta a livrat în 2024 106,9 milioane de smartphoine-uri, care reprezintă 8,6% din piață. Și Transsion are o creștere de 12,7% de la un an la altul. În 2023 vânduse 94,9 milioane de telefoane, care reprezentau 8,2% din piață.
În cele din urmă, Oppo vine pe locul al cincilea, imediat sub Transsion. Cu 104,8 milioane de unități vândute (acestea includ și OnePlus), Oppo are 8,5% din piața de telefoane la nivel mondial. Creșterea de la an la an este însă mică, de doar 1,4%, iar cota de piață este în scădere de la 8,90%.
Samsung a reușit să vândă cele mai multe telefoane către clienți
În clasamentul Couterpoint, Samsung conduce cu 19%, în timp ce Apple este pe locul 2 cu 18%. Xiaomi este consistent pe locul 3 cu 14%, în timp ce Oppo și vivo au ambele 8% pentru locurile 4 și 5. Transsion nu intră în top 5 în acest clasament, și nici alți producători cu greutate în piață, precum Motorola, Honor sau Huawei, care la rândul lor au înregistrat creșteri mari în 2024.

2025 nu se anunță însă a fi un an prea pozitiv în legătură cu vânzările de smartphone-uri. Nabila Popal, director de cercetare în cadrul IDC, spune că se așteaptă la provocări pe această piață:
„Deși rămânem optimiști în privința creșterii continue în 2025, amenințarea unor tarife noi și majorate din partea noii administrații americane a amplificat incertitudinea în întreaga industrie, determinând unii jucători să caute măsuri preventive pentru a atenua riscurile; cu toate acestea, până în prezent, impactul a fost minim.”