Until Dawn (remake) review: jocul horror… în reluare pe PlayStation 5

7Nota connect

Scris de | 28 octombrie, 2024

Atunci când am auzit că Until Dawn, un joc lansat pe PlayStation 4 în urmă cu mai puțin de zece ani, primește un remake complet, am primit vestea cu scepticism. Jocul nu mi se pare nici atât de vechi, nici atât de slab din punct de vedere grafic pentru a fi recreat de la zero pe un motor grafic complet diferit și, după ce am jucat noua versiune, se pare că aveam dreptate. Noua versiune a lui Until Dawn a fost dezvoltată de Ballistic Moon, o echipă desprinsă din studioul Supermassive, cel responsabil pentru jocul original, dar mi se pare că nu a făcut foarte multe lucruri pentru a justifica existența unui remake complet. Din fericire, ceea ce am primit nu este un produs complet lipsit de valoare.

Until Dawn rămâne un joc horror ambițios, chiar și pe PlayStation 5

Mai întâi, o scurtă recapitulare pentru cei care au ratat lansarea lui Until Dawn de pe PlayStation 4. Originalul este un joc horror prezentat în stilul unui film sau serial de televiziune, fiind atent regizat și prezentat pentru a imita producții celebre precum „I know what you did last summer”, sau „Scream” și cu influențe din toată cinematografia horror a ultimilor 30 de ani, precum Saw. Nu avem de a face cu un joc complex, ci mai degrabă cu un titlu în care tot gameplay-ul este bazat pe explorarea mediilor de joc și realizarea de alegeri care vor influența complet firul poveștii. Niciun jucător nu ar trebui să primească o experiență complet identică de la Until Dawn, întrucât chiar și cele mai mici replici sau alegeri în abordarea scenariilor pot avea ramificații majore imediate sau chiar mult mai târziu în poveste.

Jocul lansat pe PlayStation 4 era foarte ambițios pentru momentul respectiv din punct de vedere al fidelității grafice, fiind folosiți actori celebri precum Rami Malek, Hayden Panettiere, sau Peter Stormare pentru a da viață personajelor. Acum însă, acea grafică, deși încă validă, se vede că este puțin cam prăfuită, iar cu un film Until Dawn la orizont, Sony a considerat că este cazul să aducă acest joc la zi din punct de vedere grafic, pe PlayStation 5 și PC. Rezultatul este într-adevăr unul foarte plăcut din punct de vedere vizual, totul fiind construit complet de la zero pe Unreal Engine 5. La prima vedere ai spune că nu este o mare diferență, dar imediat ce pui cele două jocuri în paralel, se va observa că avem de a face cu un joc cu o fidelitate grafică de nivelul anului 2024… în cea mai mare parte a timpului.

Dar fidelitatea grafică vine și cu un dezavantaj major pentru cei care aleg să experimenteze Until Dawn Remake pe PlayStation 5: framerate blocat la 30 de cadre pe secundă și uneori ajunge chiar sub această valoare. Pare că istoria se repetă, iar echipa din spatele jocului a fost din nou cam prea ambițioasă și a împins grafica la limitele hardware-ului disponibil. Mă aștept însă la un patch pentru PlayStation 5 Pro care să urce performanța la 60 de cadre pe secundă.

Noutățile sunt puține și nu afectează mult „atmosfera” jocului

Cu toate acestea, dacă există un joc unde chiar nu ai nevoie de gameplay la 60 FPS, acela este Until Dawn, întrucât gameplay-ul este în mare parte lent, iar în momentele cele mai tensionate nu trebuie decât să apeși butoanele de pe ecran în ordinea corectă și să iei decizii rapide prin apăsări simple de butoane. Rareori ai nevoie să țintești cu stick-ul, iar acele secvențe sunt de obicei în slow-motion. Pot ierta astfel jocul pentru framerate-ul scăzut.

Ce pot spune însă că m-a impresionant este calitatea capturilor mișcărilor și mimicii personajelor, realizate încă de acum 10 ani. Acele date au fost refolosite în realizarea remake-ului, iar rezultatele sunt impresionante, pe alocuri. Nu am ajuns încă la nivelul unei grafici fotorealiste, dar nici nu suntem foarte departe. Personajele din joc au un aspect convingător, iar prestația actorilor este perfect transpusă în joc.

Totuși, odată ce ai parcurs o dată Until Dawn, poate că îl vei mai juca încă o dată sau de două ori pentru a vedea cum ar fi putut evolua diferit povestea cu alte alegeri. Mulți au făcut deja asta pe varianta de PlayStation 4, care poate fi rulată fără probleme și pe PlayStation 5, deci pentru ei nu există un motiv foarte întemeiat pentru a juca și versiunea nouă „remake”. Există doar câteva secvențe extinse în „remake”, inclusiv în partea de intro, însă acestea nu adaugă aproape nimic important poveștii. Jucând iar toată povestea, am observat că desfășurarea acțiunii este aceeași, de la început și până la final. Toate alegerile, provocările și misterele sunt exact aceleași, deci nu am avut parte de surprize noi.

Noua cameră third person schimbă puțin felul în care te miști prin niveluri, dar și cadrele fixe, regizate, aveau farmecul lor în versiunea originală. Nu pot spune că noua cameră este o îmbunătățire, ci doar că este… diferită.

Era nevoie de un remake pentru Until Dawn?

Cea mai mare problemă pe care o am cu Until Dawn este însă legată de preț. Avem de a face cu un joc „refăcut”, care costă 340 de lei, adică exact cât costă și Astro Bot, de exemplu, un joc complet original, în care probabil că s-a investit mai mult efort. Aproape că sunt înclinat să recomand versiunea originală, de PlayStation 4, mai ales că este inclusă în PlayStation Plus Extra și costă 89 lei chiar pe PlayStation Store, dacă nu ești abonat la serviciul Sony. Sau chiar poți cumpăra de pe OLX discul SH la 50 de lei și îl poți juca fie pe PS4, fie pe PS5. Să nu mai zic că la două săptămâni de la lansare, jocul încă are probleme cu secvențele cinematice prerandate, care au un stutter deranjant. Din fericire, doar intro-ul este prezentat astfel, restul jocului fiind complet realizat în engine.

Cred că cei care au Until Dawn deja trebuiau să primească un discount masiv, sau să plătească o taxă de upgrade de maximum 10 euro pentru noua variantă, așa cum am văzut în cazul The Last of Us Part II Remastered, sau noului Horizon Zero Dawn Remastered. Nu sunt sigur nici de faptul că fanii vor aprecia noua variantă cu grafică îmbunătățită. Aceia cred că așteptau mai degrabă un joc nou. Cred în schimb că cei care nu au mai jucat Until Dawn până acum pe PlayStation, sau cei care vor să îl joace pe PC, vor aprecia cel mai mult această nouă versiune, dar chiar și lor le recomand să mai aștepte puțin, dacă nu o reducere, măcar încă un patch sau două, pentru a rezolva problemele de la lansare.

Ce pot confirma însă este că, Until Dawn continuă să fie o experiență horror foarte bună. Acesta este în continuare cel mai bun titlu dintre cele dezvoltate de studioul Supermassive, responsabil și pentru Dark Pictures Anthology și, mai recent The Quarry. Este o alegere foarte bună de jucat în perioada de Halloween, iar natura jocului bazată pe alegeri poate încuraja chiar jucatul într-un grup de prieteni, sau în cuplu, pe canapea, pentru a face alegerile împreună. Ba chiar mi se pare o ocazie ratată faptul că nu au fost incluse mecanici de joc pentru alegeri la comun, în stilul Hidden Agenda, un alt joc similar, dezvoltat tot de Supermassive. Cea mai bună veste legată de lansarea lui Until Dawn remake pe PlayStation 5 și PC este că s-ar putea să primim noi jocuri din serie în acest univers și poate chiar și cu aceste personaje.

7Nota connect

• Grafică excelentă, care aduce experiența Until Dawn în anul 2024
  • Chiar și la 9 ani de la lansarea originală, Until Dawn nu a fost încă întrecut de un alt joc similar