It’s What’s Inside review: Filmul de la Netflix care nu pare produs de Netflix
Cr. Courtesy of Netflix

Scris de | 16 octombrie, 2024

Netflix are o strategie foarte interesantă de câțiva ani, păstrând filmele sale bune, sau care măcar merită vizionate, pentru cea de-a doua jumătate a anului, înainte de așa-numitul „awards season”, perioada în care ies la iveală peliculele care se bat la premiile industriei cinematografice. Am văzut această strategie în trecut cu filme nominalizate sau chiar câștigătoare la Oscar spre exemplu, cum ar fi Roma, Marriage Story sau Tick, tick…boom!, și cu siguranță streamer-ul o va aplica și în acest an.

Până să ajungem însă să vorbim de filmele care se vor bate la premii, trecem în revistă unul dintre cele mai interesante filme pe care Netflix le-a pus pe platforma sa în ultima perioadă, unul care pare că ar fi fost produs mai degrabă de A24 sau de Neon decât de gigantul lumii streaming-ului: It’s What’s Inside.

Cine-i cine?

Cr. Courtesy of Netflix

Povestea filmului se bazează pe un concept care nu e tocmai nou, dar rămâne extrem de interesant. Mai mulți prieteni vechi se reunesc cu ocazia unei petreceri organizată înaintea unei nunți, iar unul dintre ei aduce cu sine o valiză misterioasă. Înăuntrul acesteia se află un dispozitiv care poate schimba mintea celor conectați la el, prilej pentru personajele noastre să joace un joc similar cu Mafia, în care încearcă să ghicească cine în corpul cui se află. Jocul devine însă din ce în ce mai periculos, ieșind la iveală secrete, dorințe nespuse și sentimente puternice care până acum erau ascunse.

It’s What’s Inside combină foarte bine comedia și misterul cu un element de sci-fi omniprezent și cu o atmosferă destul de tensionată uneori. Este un film curajos, care combină multe genuri și încearcă lucruri diferite, din punct de vedere stilistic. Deși știi cumva în ce direcție se îndreaptă povestea, mai ales dacă ai văzut producții similare, reușește să îți capteze atenția constant, invitându-te și pe tine să participi la jocul personajelor, și să îți dai seama cine este cine – și da, primești și un răspuns la final, deci poți să verifici dacă te-ai descurcat bine sau nu. Apropo de final, acesta este unul destul de abrupt, dar asta nu știrbește prea mult din călătoria foarte interesantă pe care ai parcurs-o până atunci.

Distribuție mare, interpretări care ies în evidență

Cr. Courtesy of Netflix

Interpretările sunt excelente, lucru deloc ușor adesea când vine vorba de distribuții cu multe personaje. În plus, se adaugă un element de dificultate aici prin faptul că fiecare actor trebuie să interpreteze 2 sau 3 personaje diferite în acest film, reușind să le imite excelent comportamentul și să te facă să îți dai seama destul de ușor cine se află în corpul cuiva în timpul jocului. Spre exemplu, Gavin Leatherwood (The Chilling Adventures of Sabrina) joacă rolul lui Dennis, un rapper cu o personalitate foarte abrazivă, gata mereu de ceartă, însă atunci când în corpul său se află un alt băiat, personalitatea sa se schimbă radical, folosind alte cuvinte, fiind mult mai reținut și având obiective complet diferite. Nu e un lucru ușor să oferi suficient timp unei distribuții atât de mari, încât fiecare dintre actori să se simtă important și să lase o impresie asupra privitorului, dar acest film a reușit să facă asta.

În alte roluri se remarcă și Alycia Debnam-Carey (The 100, Fear the Walking Dead), Brittany O’Grady (The White Lotus), James Morosini (I Love My Dad) și David Thompson (Gotham, Fear Street: 1994), care joacă rolul lui Forbes, prietenul care vine cu valiza high-tech și care îți dă un sentiment de nesiguranță destul de rapid. E o distribuție foarte tânără, dar care nu are puncte slabe, deși fiecare personaj este destul de unidimensional și se încadrează într-un tipar clar: influencerița populară care crede că ceea ce face ea contează, rapper-ul up-and-coming care se ceartă cu toată lumea, cuplul cu probleme, fata spirituală și tot așa.

În spatele camerei se află Greg Jardin, care este la primul său lungmetraj, ceea ce face It’s What’s Inside cu atât mai remarcabil și mai interesant. Pentru primul său periplu pe scaunul regizoral, Jardin face o treabă excelentă, și tot el a scris și scenariul. E un regizor pe care merită să îl ai în vedere în următorii ani și care sper să rămână cel puțin la fel de creativ precum a fost aici.

Creativitatea din It’s What’s Inside

Dar am tot menționat de creativitatea din acest film, deci e momentul să zic și ce este atât de creativ de fapt. Ei bine, sunt două lucruri foarte clare. Primul dintre ele este atunci când mai multe personaje povestesc un eveniment din trecut, care este prezentat sub forma unui sketch, la care se adaugă constant elemente noi sau se șterg altele, în funcție de cum evoluează povestea spusă de personaje. Este o metodă extrem de amuzantă și de ingenioasă de a oferi privitorului niște informații de background pentru poveste, și deși sunt convins că am mai văzut-o undeva, nu îmi dau seama exact unde.

Cel de-al doilea lucru este felul în care sunt folosite culorile în anumite scene, și vei știi exact la ce mă refer atunci când le vei vedea. Momentele în care ni se arată cine se află exact într-un anumit corp sunt îmbrăcate într-o lumină puternică, care scoate la iveală personajul real din interiorul cuiva. Este un element vizual foarte simplu la prima vedere, dar extrem de eficient în a-ți atrage atenția și a te face să îl apreciezi.

Cr. Courtesy of Netflix

Dacă ai văzut Talk to Me sau Bodies Bodies Bodies, două filme produse de A24 (nu întâmplător remarcam că acest film nu pare produs de Netflix), o să ai un sentiment de deja vu în anumite momente. It’s What’s Inside are câteva aspecte din cele două pelicule, precum jocul care se simte ca și cum ar fi unul interzis pe care îl practică personajele și care le oferă o stare de euforie, ca în Talk to Me, sau ideea de bază și elementele vizuale din Bodies Bodies Bodies, dar reușește să fie extrem de diferit de cele două în final, cu o latură ceva mai sexuală și un mister mai bine legat.

It’s What’s Inside este o surpriză extraordinar de plăcută. Deși pe alocuri predictibil, reușește să aibă un concept suficient de interesant încât să te țină lipit de televizor pe parcursul celor puțin peste 100 de minute pe care le are, și beneficiază de o doză de creativitate generoasă și interpretări foarte bune. Avem parte, așadar, din nou, de una dintre acele producții de la Netflix care mă face să mă întreb: pe ce Dumnezeule mare se duc banii de marketing ai companiei ăsteia de nu a fost promovat filmul ăsta mai mult.