iPhone 16 Plus review: un upgrade mare, și nu doar de culoare
Energy Expo - Join the revolution

Scris de | 25 septembrie, 2024

OK, am stabilit că iPhone 16 Pro Max nu este un upgrade atât de mare pe cât și-ar dori Apple să credem și dacă nu ați citit încă acel review, vă invit să faceți asta, tot aici pe site. A rămas doar să vedem care este treaba și cu modelele „non-Pro”, iPhone-urile pe care Apple le consideră „ieftine”, precum iPhone 16 Plus-ul de față, care, de obicei, nu primesc cele mai noi tehnologii și nici măcar tehnologii mai vechi, pe care le găsim chiar și pe unele telefoane entry level.

Noile modele iPhone 16 și 16 Plus aduc un design „fresh” și culori foarte plăcute

Dacă la modelele iPhone 16 Pro și Pro Max trebuie să cauți cu lupa diferențele de design față de generația anterioară, modelele 16 și 16 Plus sunt evident noi. Asta pentru că Apple a făcut trei schimbări importante. În primul rând, a schimbat semnificativ forma insulei de camere. Aceasta este acum în formă de pastilă, cu două camere poziționate vertical, așa cum le-am văzut ultima dată pe seriile iPhone X și Xs.

Apoi, avem culorile, care sunt acum, în sfârșit, unele atrăgătoare. După câteva generații de telefoane care ofereau culori fade, avem acum parte de trei noi culori țipătoare, toate excelente, pe lângă clasicele alb și negru. Am avut la test acest albastru „ultramarine”, dar mi-ar fi plăcut la fel de mult și modelele pe verde sau roz, pe care le-am văzut pe viu expuse în magazine deja. Oricare nuanță alegi, nu ai cum să dai greș.

În cele din urmă, cea de-a treia noutate este Camera Control, butonul multifuncțional dedicat camerei, pe care l-am întâlnit și pe modelul Pro. Acest buton arată și se comportă exact la fel ca pe Pro, deci dacă vreți o descriere mai pe larg a acestuia, vă invit să consultați review-ul anterior. Cert este că, anul acesta, modelele de iPhone „standard” nu mai sunt foarte mult în urmă cu tehnologia față de Pro-uri. Dar acest lucru este valabil doar parțial…

Ecranul este excelent, dar păcat că este limitat la 60 Hz

Ecranul lui iPhone 16 Plus folosește un un panel OLED de 6,7” cu rezoluție înaltă și luminozitate de 2.000 nits, la fel ca pe Pro. Din păcate, acesta, la fel ca iPhone 15 înaintea lui și până la prima generație iPhone din 2007, este blocat la 60 Hz. Este chiar păcat să ai un ecran atât de mare, bine calibrat și compatibil cu standardul HDR și să nu poți avea parte de o experiență fluidă, așa cum vedem până și pe telefoane de 200-300 de euro peste tot în zona Android.

Acum nu mă înțelegeți greșit, ecranul este foarte bun și va fi excelent pentru fotografii și filmări, vizionat de clipuri pe internet sau filme și seriale, dar experiența în interfață pare imediat mai lentă dacă ai folosit anterior un ecran mai fluid, chiar și unul de 90 Hz. Dacă vii de la un iPhone „non-Pro” mai vechi, experiența va fi similară, dar măcar vei primi acel upgrade de luminozitate. Poate că la anul Apple se va îndura și va oferi un ecran mai rapid și pe telefoanele sale de 900-1.000 de euro, nu doar pe cele de la 1.200 în sus.

Performanța iPhone 16 Plus, apropiată de cea a modelelor Pro

O veste bună am însă la capitolul performanță, unde iPhone 16 Plus, cu un procesor Apple A18, model „non-Pro”, pare să fie cam la fel de puternic precum modelul considerat superior. Cel puțin asta sugerează testele de performanță, în care am obținut scoruri doar cu puțin sub iPhone 16 Pro Max, și consistent peste iPhone 15 Pro Max. Având în vedere că iPhone 15 „standard” avea procesor A16 la interior, upgrade-ul generațional este unul semnificativ în cazul trecerii la 16.

Desigur, nici pe Plus nu am reușit să obțin rezultate semnificativ mai bune de performanță susținută în testele de stres din 3DMark, deci răcirea în plus promisă de Apple pare că doar menține limitarea performanței la un nivel similar ca și până acum, raportat la puterea maximă a procesorului. Performanța oferită însă, chiar și fără un nucleu pe GPU pune iPhone 16 Plus la un nivel similar de performanță cu un MacBook Air M1, un laptop cu GPU cu 7 nuclee dintr-o generație mai veche. Faptul că Apple a vorbit despre gaming în timpul prezentării nu este deloc ieșită din comun, iar acesta chiar este unul dintre cele mai performante telefoane pentru jocuri ale momentului.

Autonomia este foarte bună, dar încărcarea rămâne lentă

În anii precedenți, modelul Plus era lăudat de Apple drept cel care oferă cea mai bună autonomie, dar anul acesta, specificațiile oficiale pun acest model sub 16 Pro Max și chiar sub 15 Pro Max, atunci când vine vorba despre redare video. Mie mi se pare însă că sunt cam la fel, întrucât în urma testelor în paralel, ambele păreau că se consumă în același ritm în aceleași sarcini. Să zicem peste o zi și jumătate, de utilizare normală, ba chiar două. Stilul în care am folosit eu telefonul pentru teste nu este relevant, întrucât a inclus multe benchmark-uri, filmări și fotografii, care pun un stres mai mare pe baterie decât sarcinile obișnuite.

Încărcarea se face tot pe la 25-30W, ca și până acum, pe fir. Încărcarea MagSafe a primit un upgrade la 25W, dar doar dacă vei cumpăra separat și un încărcător de generație nouă. Apple livrează telefonul alături de un cablu USB-C cu exterior textil, cu viteză USB 2.0. Pe iPhone 16 Plus viteza cablului din pachet nu este o problemă atât de mare, întrucât aceea este și viteza maximă de transfer pe port-ul USB. Este uneori chiar mai rapid transferul prin AirDrop, dacă vrei să descarci fotografii sau clipuri video, desigur, dacă ai și un Mac la îndemână.

Camera foto, un upgrade bun pe modelele 16 de bază

Și pentru că nu are sens să repet discuția despre iOS 18, lipsa Apple Intelligence și butonul Camera Control, întrucât am acoperit toate astea în review-ul 16 Pro Max, hai să trecem direct la camere. iPhone 16 și modelul Plus, primesc un upgrade mai mare față de generația anterioară decât au primit Pro și Pro Max.

Avem tot camere de 48 megapixeli pe wide și 12 megapixeli pe ultrawide, dar cu senzori noi. Este cumva un upgrade la performanța de pe Pro-urile de anul trecut, dar fără acele capabilități „Pro”. Deci nu primim aici filmare 4K la 120 Hz, înregistrare ProRes sau fotografii ProRaw și noul format JPEG-XL.

Wide pe timp de zi (1x)

Vestea bună este că nu ai nevoie de toate acele lucruri dacă nu folosești telefonul și într-un mediu „profesional”. Camera principală nu este chiar cea de pe modelele 15 Pro, dar este comparabilă în performanță la o evaluare „ochiometrică”. Ba chiar aș spune că nu există mare diferență nici între această cameră și chiar cea de pe 16 Pro Max pe care am testat-o în paralel. Imaginile sunt foarte detaliate, au culori naturale și un HDR aplicat agresiv pentru a scoate cât mai multe detalii la suprafață. Pentru că are un procesor la fel de performant, și 16 Plus are parte de noile stiluri fotografice și tonuri de culoare personalizabile, deci nu pierzi nimic nici la acest capitol.

Zoom 2x pe timp de zi

Camera principală face și un zoom 2x prin crop, destul de bun în comparație cu alte astfel de soluții pe care le-am văzut până acum. Apple spune că procesează aceste imagini diferit față de cele de pe camera principală, și așa o fi, eu nu văd diferențe foarte mari, însă nivelul de detaliu se păstrează bine. Poate că nu este chiar calitatea pe care o oferă o cameră cu zoom dedicată, însă nu este nici departe. Mi-ar fi plăcut să văd un zoom, chiar și 3x optic pe iPhone-urile standard, dar Apple folosește a treia cameră pentru a diferenția între Pro și non-Pro și nu cred că vom vedea un astfel de sistem pe modelele mai ieftine prea curând.

Ultrawide pe timp de zi (0.5x)

Ultrawide-ul cu focalizare automată este nou pe iPhone 16 Plus, însă este prezent de câteva generații deja pe modelel Pro. Astfel, avem acum și macro pe iPhone 16 și 16 Plus, important probabil pentru cine face astfel de fotografii. Camera ultrawide rămâne însă mai slabă decât cea principală la nivel de captură de detalii, zgomot de imagine sau performanță în modul nocturn.

Fotografie pe timp de noapte (0.5, 1x, 2x)

Cât despre modul nocturn, acesta este un mod nocturn „de iPhone”, care iluminează destul de mult scenele, mai ales dacă sunt lumini în cadru. Nu este nici cel mai bun mod nocturn din piață, dar nici unul slab. Atât timp cât rămâi nemișcat pe parcursul capturii, care este de obicei destul de scurtă, sub 2-3 secunde, vei obține rezultate decente pe camera principală. Ba chiar uneori modul nocturn nici nu se activează, iar imaginea tot iese bine. Trebuie să menționez că, deși nu vorbim despre un telefon Pro, iPhone 16 Plus este în continuare apropiat de zona flagship, deci la capitolul captură foto și video este în continuare la un nivel înalt, deci va oferi cu siguranță o performanță mai bună decât ceea ce găsim pe majoritatea telefoanelor mid-range din piață.

Și la final, câteva cuvinte despre filmare. 16 Plus este chiar un telefon bun pentru cei care vor să facă conținut pentru social media. Ambele camere filmează bine, în 4K până la 60 de cadre pe secundă, există și acel mod cinematic care decupează în timp real subiectul și aplică blur pe fundal, iar action mode oferă o stabilizare perfectă pentru momentele în care filmezi acțiune rapidă. Chiar și în lumină scăzută, performanța camerei este peste media pieței pe filmare, în ciuda senzorului mai mic folosit pe 16 Plus față de Pro-uri. Aveți câteva mostre de clipuri înregistrate cu iPhone 16 Plus în varianta video a review-ului, pe care am atașat-o la acest articol.

iPhone 16 Plus ne-a fost oferit spre testare de către iStyle România.

Mi se pare că generația aceasta este un moment bun de upgrade pentru cei care nu vor un iPhone Pro. iPhone 16 Plus și 16 „standard” sunt foarte performante, autonomia este bună, design-ul este ceva mai „fresh”, iar culorile sunt extrem de bine alese. Ba chiar și butonul de cameră este și el prezent, chiar dacă mie, personal nu mi se pare foarte util și îmi este greu să ajung la el pentru a-l folosi confortabil. Cel mai mare dezavantaj rămâne ecranul la 60 Hz, care poate să fie sau nu important pentru tine. Oricine trece de la un iPhone 13, 12 sau mai vechi, va simți o îmbunătățire majoră pe acest model din toate punctele de vedere.

• Design-ul diferit și culorile noi aduc un aer „fresh” în seria iPhone 16
  • Procesorul Apple A18 este aproape la fel de performant precum cel de pe modelele Pro
  • Camerele sunt îmbunătățite, apropiate ca performanță de variantele Pro