Kingdom Come Deliverance 2 hands on: RPG-ul medieval se întoarce
Energy Expo - Join the revolution

Kingdom Come Deliverance 2 hands on: RPG-ul medieval se întoarce

Scris de | 21 august, 2024

Am avut ocazia în urmă cu trei săptămâni să joc noul RPG Kingdom Come Deliverance 2, chiar în Kutna Hora din Cehia (Kuttenberg), orașul în care o mare parte din acțiunea jocului va avea loc. Originalul Kingdom Come Deliverance a fost o adevărată surpriză, iar Warhorse Studios promite că nu va modifica fundamental noul KCD2.

Kingdom Come Deliverance 2 primește gameplay rafinat, noi arme și noi stiluri de luptă

„În primul rând, cred că este important să spunem că tot ceea ce luăm din KCD 1 se va transfera în KCD 2, dar va fi îmbunătățit pe toate planurile. […] Așadar, este cu adevărat o evoluție a jocului și acum putem livra jocul pe care ni l-am dorit întotdeauna. Unele lucruri vor rămâne la fel pentru că este o alegere de design. Mini-jocul de descuiere a lacătelor va fi oarecum la fel. Savior-shnaps va fi oarecum la fel.”, a declarat Tobias Stolz, PR Manager Warhorse Studios. Interviul integral poate fi citit/urmărit aici.

Asta pot să confirm și eu încă de la început. Tot ceea ce am jucat în cele peste trei ore în cadrul hands on-ului care s-a ținut în Kutna Hora, Cehia, este foarte similar cu ceea ce am întâlnit în jocul original. Se pare că strategia studioului a fost să nu repare ceea ce nu este stricat, ci doar să aducă îmbunătățiri asupra elementelor care nu erau într-un stadiu optim.

Vestea bună este că totul a fost îmbunătățit la nivel de execuție. Astfel, luptele mi s-au părut mult mai dinamice, chiar dacă schema de control era una similară, în care trebuie să ataci dintr-o anumită direcție, să înțepi, să te aperi și să parezi folosind un sistem în formă de stea și să miști mouse-ul sau stick-ul de pe gamepad în direcția respectivă.

Warhorse se laudă că a angajat specialiști în arme și lupte medievale pentru a oferi o experiență de joc cât mai autentică. Ba chiar am asistat la demonstrații ale acestora, care ne-au prezentat diferențele între diverse tipuri de armuri, arme și strategii de luptă pe care le vom putea folosi în joc. Cei care se plângeau că sistemul de luptă este prea greu, vor putea apela acum la arme mai grele, precum măciuci sau topoare, care nu necesită la fel de multă precizie.

„De exemplu, pentru lupte, am angajat noi profesioniști în armament pentru a ne arăta cum funcționează diferitele arme. Acum, fiecare dintre arme ar trebui să se simtă și să se joace diferit. Sistemul în formă de stea, unde poți alege locația de atac și înjunghierea, a fost, de asemenea, ajustat, deoarece doar cu sabia poți face toate schemele, combo-urile și ripostele, și așa mai departe. Dar dacă spui: ‘Ah, bine, asta e prea greu pentru mine. Nu vreau să investesc timpul în asta.’, iei măciuca și lovești inamicii în cap, ignorând lupta complicată.”

Iar cei care preferă lupta de la distanță vor avea la dispoziție mai multe tipuri de arbalete, de la cele mai puternice care se încarcă foarte greu, la cele mai simple, care nu oferă  la fel de multă precizie sau putere. Pe lângă aceste arbalete care se adaugă chiar și primele arme de foc folosite în scop militar în perioada medievală, pe care nu le-am putut testa încă în joc, dar pe care le-am văzut în realitate. Dacă experiența de joc cu armele de foc se apropie măcar cu 30% față de ceea ce am văzut în realitate, suntem pe mâini bune, pentru că aceste arme vor fi cu adevărat devastatoare în luptă.

Coloana sonoră include 10 ore de muzică, iar grafica a fost semnificativ îmbunătățită

Prezentarea jocului este semnificativ îmbunătățită, cu secvențe cinematice atent regizate, cu detalii grafice mai mari decât în gameplay și cu o coloană sonoră mai lungă, compusă tot de Jan Valta, mai potrivită evenimentelor din joc. Am avut parte de o reprezentație a orchestrei care a participat la înregistrarea melodiilor pentru joc, dirijată chiar de către compozitor și pot confirma nu doar că avem parte de o varietate imensă, ci și de o coloană sonoră extrem de lungă. Am auzit la fața locului cam o oră de muzică și am auzit de la producători că există peste 10 ore de înregistrări doar pentru Kingdom Come Deliverance 2, ceea ce ar putea fi chiar cea mai lungă coloană sonoră dintr-un joc video de până acum.

„Personal, ceea ce îmi place cel mai mult este muzica jocului. Sunt un mare fan al lui Jan Walther și al modului în care muzica a ajuns la un alt nivel, pentru că cred cu adevărat că jocul este grozav. Dar muzica cu adevărat îl ridică la un alt nivel și îl lansează în univers.”, a continuat Stolz.

Pe de altă parte, jocul a primit și un strat nou de „vopsea”. Au trecut totuși aproape 7 ani de la debutul primului joc, iar Warhorse a petrecut tot acest timp pentru a realiza meticulos fiecare detaliu din joc. Ceea ce mi-a atras imediat atenția a fost fidelitatea îmbunătățită de redare a fețelor personajelor în timpul conversațiilor, o îmbunătățire a mimicii fețelor, dar și vegetația, care este acum mai detaliată și mai densă.

Kingdom Come Deliverance 2 va continua în direcția realismului dus aproape de extrem, în care personajul principal, Henry, trebuie să se odihnească, să mănânce și să facă aproape totul „manual”. De exemplu, dacă vrei să creezi o poțiune, va trebui să parcurgi de fiecare dată un mini-game complex în care trebuie să urmezi fiecare pas din cartea de instrucțiuni întocmai.

Două spații open world, fiecare realizat folosind referințe reale

Autenticitatea erei medievale și în special a mediilor în care are loc acțiunea este foarte importantă pentru Warhorse. Cele două medii open world pe care le vom putea explora în Kingdom Come Deliverance 2 sunt Bohemian Paradise, zona mai rurală și Kuttenberg, orașul minier unde se băteau monedele de argint în perioada aceea. Cele două zone sunt reproduse folosind mărturii istorice și consultând specialiști în domeniu.  

Ba chiar am explorat străzile din Kutternberg, actualmente orașul Kutna Hora,  și am văzut la prima mână străzi și clădiri care au fost reproduse în joc. Pentru că nu există prea multe desene sau picturi de la acea vreme, dezvoltatorii au luat anumite libertăți creative atunci când au creat mediile de joc, însă acestea sunt cât mai autentice posibil, spun ei.

Din ceea ce am jucat până acum, pot confirma că atmosfera jocului este captivantă, în special în partea de oraș, unde toate personajele au câte ceva de făcut. Se pare că fiecare NPC are un program bine stabilit și vei putea interacționa cu acestea în cadrul multiplelor quest-uri principale sau secundare.

„Kuttenberg în sine a fost cea mai mare provocare, absolut. Este un oraș imens, cu foarte, foarte, foarte multe clădiri, mii de NPC-uri. Deci, se întâmplă multe acolo. Trebuie să te gândești că avem cicluri zilnice acolo, avem clădiri istorice pe care le recreăm și așa mai departe. Era un oraș minier de argint, așa că există un fel de suprafață și o lume subterană. Sunt clădiri minunate și așa mai departe, picturile. Deci, a fost o tonă de muncă cu o tonă de probleme, dar, bătând în lemn, cred că am reușit și este cu adevărat tare și, da, abia așteptăm să arătăm lumii.”, a declarat Tobias Stolz în legătură cu cele mai mari provocări în dezvoltarea noului titlu.

Kingdom Come Deliverance 2 te lasă să faci ce vrei în open world, dar include și multe misiuni liniare, atent regizate

Atunci când vine vorba despre poveste, jocul continuă imediat după finalul primului Kingdom Come Deliverance, cu Henry, personajul principal și noul său prieten Hans Capon, într-o misiune în care trebuie să ducă un mesaj important către un nobil. Secțiunea de introducere servește drept un tutorial foarte lung, care poate să țină până la două ore, timp în care înveți din nou să folosești sistemul de control al jocului, de la sistemul de lupte, la cel de stealth, și la crafting. Ba chiar printre evenimentele care au loc au fost inserate și multe referințe și chiar secvențe cinematice care servesc drept o recapitulare a poveștii până în acel punct. Warhorse spune că nu trebuie să fi jucat primul joc pentru a putea să începi Kingdom Come Deliverance 2. Desigur, experiența cu originalul ajută, întrucât acesta este un joc destul de complex, care nu prea te ține de mână. Odată ce intri în open world, ești liber să faci ce vrei.

Ce nu prea mi-a plăcut la intro este că este foarte liniar, ba chiar extrem de rigid, în comparație cu restul jocului, care îți permite să rezolvi obiectivele oricum îți dorești. La asta se adaugă sistemul de salvări care nu a primit îmbunătățiri față de jocul original. Există doar câteva checkpoint-uri în puncte cheie, și posibilitatea să salvezi  atunci când ieși din joc. Singurele salvări manuale sunt cele realizate cu ajutorul unor poțiuni speciale, care au o disponibilitate limitată pe parcursul jocului. Warhorse spune că dorește să creeze astfel o experiență de joc în care jucătorii trebuie să își asume anumite alegeri sau decizii, dar în timpul secțiunilor liniare, lipsa unui quicksave poate fi frustrantă. De exemplu, în secțiunea stealth din intro, mi-a dat bătăi de cap, în special, din cauza faptului că personajul pe care îl urmărești se mișcă mult prea încet, iar detectarea chiar și în ultima față a nivelului te întorcea înapoi la început.

„Deci, începutul este, desigur, puțin mai liniar, pentru că trebuie să te învățăm câteva lucruri și să îți arătăm ceva și să te punem la curent. Dar apoi, odată ce lumea deschisă se deschide, este deschisă, desigur. Așa că fă ce vrei și mergi unde vrei. Nu poți cu adevărat să eșuezi în misiuni, dar vrem să îți oferim șansa să… Îți spunem ce ar trebui să faci, dar nu și cum ar trebui să o faci. […] în general, povestea principală este cea… Este un fel de drum pitoresc, dacă vrei să o numești așa. Aici au loc evenimentele istorice reale și unde trebuie să te îndrumăm către un anumit punct. Dar misiunile secundare sunt cele ciudate, cele amuzante, cele care spun problemele cotidiene ale oamenilor și așa mai departe, care încearcă să arate oamenilor cum ar fi putut arăta Evul Mediu și așa mai departe. Deci, asta este ceva ce experimentezi acolo și, desigur, în general, este un joc cu lume deschisă, așa că simte-te liber să mergi pe drumul pe care vrei să mergi.”

Scopul celor de la Warhorse este să ofere un joc mai mare, mai bun și mai profund, din toate punctele de vedere. Compania se laudă că o primă parcurgere a jocului ar trebui să aibă undeva între 80 și 100  de ore și că povestea va încerca să urmeze îndeaproape evenimentele istorice ale perioadei, dar fără să fie 100% realist. Este curios însă faptul că Kuttenberg, cel mai mare oraș al seriei Kingdom Come de până acum, va apărea abia pe la jumătatea jocului, după vreo 50 de ore de joc în zona inițială, Bohemian Paradise.

Jocul a fost amânat pentru a asigura la lansare o versiune cât mai finisată

Sistemul de progresie și partea de RPG, care implică dezvoltarea personajului în diverse direcții nu pare că s-a schimbat foarte mult. În continuare ai peste 10 slot-uri în care poți echipa diverse componente de echipament, iar multe dintre abilitățile pe care Henry le-a dobândit deja în primul joc, precum cititul, rămân valabile și în jocul al doilea. Totuși, nu există posibilitatea de a importa o salvare pentru a păstra alegerile sau echipamentul original. Poți începe KCD2 cu o anumită clasă de personaj, însă te poți dezvolta pe parcurs în orice direcție.

În cele din urmă aș dori să vorbesc despre componenta tehnică. Originalul Kingdom Come s-a lansat într-un stadiu nefinisat la acest capitol, și au fost necesare multiple patch-uri pentru a aduce jocul în stadiul în care este în acest moment. Atât cât am putut juca, nu am întâlnit decât un singur bug, în care corpul unui inamic pe care trebuia să îl ascund într-un quest a dispărut. În rest, jocul a funcționat fără probleme, și chiar a oferit o performanță bună pe PC-urile pe care le-am avut la dispoziție. Deși nu am avut voie să schimbăm setări sau să verificăm configurațiile, părea că avem de a face cu PC-uri high-end, probabil echipate cu plăci grafice RTX 4080 sau 4070 Ti, iar profilul de setări era cel maxim, spun cei de la Warhorse.

Chiar și reprezentanții companiei au confirmat faptul că au amânat jocul până pe 11 februarie 2025 pentru a se asigura că jocul va fi într-un stadiu finisat atunci când ajunge în mâinile fanilor.   

„Este un joc cu o lume deschisă extrem de mare, de 80-100 de ore. Motivul pentru care am amânat lansarea este că am vrut să lansăm foarte, foarte tare în acest an. Acesta a fost cu adevărat focusul studioului și pur și simplu nu am ajuns în punctul în care să spunem că suntem 100% siguri de el. Performanța nu este ceva de care să ne temem. Ați văzut jocul astăzi exact în starea în care se află acum. Este deja într-o formă foarte, foarte, foarte bună. Dar așa cum ai spus, ceea ce trebuie să facem acum este să rezolvăm problemele. Mai sunt câteva pe care vrem să le eliminăm, în special cele care te-ar putea enerva și care ar opri progresul. De asemenea, trebuie să balansăm jocul, sistemele de RPG, economia și așa mai departe. Ne-am propus sfârșitul acestui an, dar am eșuat, iar următoarea dată posibilă este începutul lunii februarie. Și când au întrebat când ar trebui să lansăm, am spus, în săptămâna din 13 februarie, pentru că aceasta este săptămâna în care KCD-1 a fost lansat acum șapte ani.”

KCD2 este KCD1 dar mai mare, mai nou și mai strălucitor, iar asta nu este un lucru rău

Trebuie să recunosc că mi-a plăcut tot ceea ce am văzut în legătură cu Kingdom Come Deliverance 2, dar este greu să intru în multe detalii întrucât, din păcate, nu am avut voie să înregistrăm propriul material video din joc. Astfel, avem la dispoziție o selecție limitată de secvențe de gameplay înregistrate de Warhorse, pe care le-am folosit pentru ilustrarea acestui material.

Am rămas însă cu o impresie bună asupra celor de la Warhorse, studio despre care nu știam mare lucru înainte de acest eveniment. Se vede că avem de a face cu o echipă de dezvoltatori extrem de pasionați, care are o viziune clară asupra tipului de joc și experienței pe care dorește să o ofere. Cu siguranță, fanii primului joc nu vor fi dezamăgiți de KCD2, în special pentru că este mai mult din ceea ce au deja, doar că mai nou și, sperăm că se va dovedi a fi și mai bun.

Acest material este realizat înainte de debutul Gamescom, unde Warhorse a promis că va oferi secvențe de gameplay noi din Kingdom Come Deliverance 2, probabil din scenariile pe care le-am putut testa și noi în Cehia.

Nu rămâne acum decât să așteptăm lansarea lui Kingdom Come Deliverance 2 din februarie și să sperăm că toate promisiunile pe care studioul le face în prezent vor fi îndeplinite.

Am fost la evenimentul de prezentare din Cehia la invitația Plaion/Warhorse Studios, care au plătit costurile de transport și cazare ale echipei connect România.

ROG Zephyrus G14 (GA403)

Etichete: , , , , , , ,