ROG Ally X review: „flagship-ul” PC-urilor handheld
Energy Expo - Join the revolution

ROG Ally X review: „flagship-ul” PC-urilor handheld

Scris de | 19 august, 2024

Nu știu dacă doar mi se pare mie, dar parcă nu mai trece o săptămână fără să se anunțe un nou PC de gaming handheld. Știți despre ce vorbesc: acele „clone” de Nintendo Switch, dar care rulează jocuri de PC. Cei mai mulți au auzit probabil de Steam Deck de la Valve, în special pentru că este constant pe prima pagină atunci când pornești Steam, dar în ultima perioadă au intrat în această cursă și producătorii de PC-uri cu tradiție, precum Lenovo, MSI și, desigur, ASUS. Așa cum probabil v-ați dat seama din titlu, am avut la test săptămânile trecute ROG Ally X, cel mai nou, mai rafinat, și, desigur, mai scump dispozitiv de acest gen de la ASUS, care se alătură în ofertă modelului Ally lansat anul trecut. Hai să aflăm împreună ce aduce noul Ally X nou, cât de bun este în comparație cu originalul și dacă este într-adevăr cel mai bun handheld PC al momentului.

Ce este ROG Ally X?

Pentru că nu vorbim despre un produs 100% nou, nu aș vrea să pierd timpul cu ce este ROG Ally 1, originalul. Aveți un review al originalului realizat de colegul meu Claudiu chiar aici, pe connect.ro. Dacă vreți să aflați și părerea mea despre acel model, vă las alături și link-ul către materialul meu de pe go4it, de pe vremea când lucram acolo.

https://youtu.be/hFrRApBq75Y

Aș vrea să stabilesc de la început ce este și ce nu este ROG Ally X. În primul rând, nu este un Ally 2. Ar trebui să ne gândim la acest model mai degrabă ca la un Ally 1.5, adică un refresh, un soi de model „Pro”, care păstrează ce a făcut bine originalul și integrează feedback-ul primit de la comunitate.

Ce a rămas la fel? În primul rând procesorul Ryzen Z1 Extreme de la AMD. Acesta este și motivul pentru care performanța nu poate fi cu mult îmbunătățită la trecerea dintre cele două dispozitive. Apoi, ecranul Full HD cu panel IPS la 120 Hz rămâne identic. Asta poate fi pe de-o parte un avantaj, întrucât acesta este singurul ecran de pe un PC handheld cu suport pentru refresh rate variabil. Dacă mă întrebi pe mine, aceasta este o ocazie ratată de a face upgrade la un ecran OLED cu HDR, care ar oferi o calitate a imaginii net superioară. Eu cred că ASUS păstrează asta pentru adevăratul Ally 2.

Totuși, nu pot să nu critic, din nou, decizia de a folosi un ecran la rezoluție Full HD pe un dispozitiv de gaming mobil. Vom vedea la capitolul performanță că rezoluția Full HD nu este tocmai utilă pe un PC portabil, iar jocurile oricum nu ating acele 120 de cadre pe secundă pentru a pune cu adevărat în valoare performanța acestui panel.

Care sunt upgrade-urile față de originalul Ally?

Și totuși, care sunt noutățile? Sunt patru categorii unde mi se pare că ASUS a adus îmbunătățiri tangibile, care au un impact pozitiv în experiența de utilizare: vorbim despre baterie, ergonomie, butoane și memoria RAM. Există și alte câteva modificări mai mici, despre care vom vorbi pe parcurs, dar acestea patru sunt cele mai importante.

Dacă ai deja un ROG Ally, sau ești interesat de un PC handheld de acest gen, cel mai probabil iei în calcul noul Ally X, dar trebuie spus de la început că acesta nu reprezintă un salt major decât dintr-un singur punct de vedere: autonomia, caracteristica care lăsa de dorit pe originalul Ally. ASUS a justificat la momentul lansării că a păstrat bateria mai mică pentru a nu crește dimensiunile și greutatea dispozitivului. Se pare însă că a reușit de la un an la altul să dubleze capacitatea bateriei, de la 40 la 80 Wh, chiar și fără să facă consola semnificativ mai grea sau mai mare. Dacă nu aș fi avut un ROG Ally la îndemână, probabil că nu aș fi observat ușor diferențele.

Sigur, Ally X este puțin mai gros și cu doar 60 de grame, sau 10% mai greu, dar pentru autonomie dublă, eu zic că merită. Încă nu am făcut teste de baterie complexe, dar pot spune că pe toată durata testării nu am avut deloc emoții că Ally X ar putea să rămână fără baterie la o sesiune de gameplay normală. Pe originalul Ally aveam „range anxiety” mai ceva decât dacă aș conduce o Dacia Spring pe autostradă.

Chiar și atunci când joci titluri mai complexe pe un profil înalt de performanță, ai la dispoziție minimum două ore și jumătate înainte ca bateria să se consume complet. Și, așa cum vom vedea la capitolul performanță, rareori ai nevoie să folosești Ally X la capacitate maximă. Sesiuni de 4-5 ore de joc pentru jocuri complexe sunt complet posibile pe acest dispozitiv, și poți atinge chiar și 8 sau 10 ore pentru titluri mai modeste. Mi se pare totuși ciudat faptul că Ally X a primit și un upgrade de încărcare, la 100W, dar încărcătorul din pachet este tot unul de 65W, la fel ca pe Ally-ul original. Astfel, dacă vrei să încarci bateria dublă într-un timp mai scurt, va trebui să cumperi un alt încărcător, separat. ASUS au fost darnici în cazul lui Ally X, oferind nu doar un suport vertical de carton, ci DOUĂ suporturi verticale din carton, dar mai mici… Preferam o husă, așa cum este standard în pachetele Steam Deck și Legion Go.

ASUS a zis probabil că dacă tot crește dimensiunile pentru a acomoda noua baterie, ar putea să îmbunătățească semnificativ și ergonomia pentru a susține mai bine sesiunile lungi de gaming, care acum sunt posibile. Așa primim pe Ally X un design ceva mai confortabil, cu „mânere” mai pronunțate pe care să îți odihnești degetele și colțuri rotunjite în partea de jos, care să nu îți sape în palme. Și, pentru că albul carcasei originalului Ally aduna imediat grăsimea și praful, ASUS a decis să schimbe și culoarea dispozitivului în negru. Trebuie să recunosc că pe alb, Ally ieșea mai mult în evidență, pe când Ally X arată ca oricare alt dispozitiv de acest gen, fiind ușor de confundat cu MSI Claw, de exemplu. Totuși, vorbim despre dispozitive pe care le folosești în general în deplasare, în afara locuinței, deci rezistența la murdărie mi se pare mai importantă.

Deși majoritatea utilizatorilor de Ally au părut a fi mulțumiți, până la urmă, de butoanele consolei, este clar că era destul loc pentru îmbunătățiri. În primul rând, stick-urile analogice opun acum mai multă rezistență, ceea ce asigură o precizie mai mare în jocuri. Apoi, trigger-ele sunt acum mai mari, deci mai confortabile, iar bumper-ele sunt mai „clicky”. Chiar și butoanele ABXY sunt acum puțin mai înalte, cu o cursă mai lungă și o apăsare mai fermă. ASUS zice că ar fi schimbat și D-Pad-ul, dar eu nu am văzut o mare îmbunătățire la acest capitol. Mi se pare însă că toate aceste îmbunătățiri la nivel de control aduc ROG Ally X mai aproape de comportamentul unui gamepad de Xbox, ceea ce nu poate decât să mă bucure, acela fiind un controller excelent. Acum, dacă ASUS tot a depus atât de mult efort, chiar nu mă supăram dacă ar fi adăugat și butonul Xbox pe Ally X. Ar fi rezolvat complet plângerile mele legate de originalul Ally.

Un upgrade care are un impact direct în îmbunătățirea performanței lui Ally X este memoria RAM care crește cu 50%, de la 16 GB la 24 de memorie LPDDR5. Și frecvența acesteia crește de la 6.400 la 7.500 MHz sau MT/s. Eu zic că acest upgrade nu era obligatoriu necesar, dar este binevenit, întrucât anumite jocuri care cereau mai multă memorie video vor putea primi acum chiar și 8 GB, și tot rămân alți 16 GB pentru memoria de sistem. Pe mine m-a bucurat mai mult să văd upgrade-ul la 1 TB de stocare internă, întrucât mi se pare că 512 GB chiar nu sunt de ajuns pentru jocurile moderne. Și dacă nici 1 TB nu ți se pare de ajuns, upgrade-urile sunt mai simple, dar și mai ieftine pe Ally X, întrucât ASUS a renunțat la SSD-ul pe format 2230 pentru unul de dimensiuni considerate normale pentru PC-uri: 2280.

Și dacă tot vorbim despre componentele interne ale lui Ally X, aș putea menționa aici că sistemul de răcire este acum mai eficient și mai silențios, chiar dacă ventilatoarele sunt chiar mai mici și mai ușoare decât pe Ally-ul original. Chiar am fost impresionat de faptul că nici măcar pe profilul Turbo, ventilatoarele nu sunt deloc deranjante în utilizare, fiind acoperite chiar și de sunetul difuzoarelor în gameplay, la volum sub jumătate.

Ally nu este însă un handheld „perfect”

Ceva ce nu am putut testa în doar două săptămâni, dar sunt sigur că va testa comunitatea globală de utilizatori în timp, este slot-ul de carduri microSD și anume dacă au fost rezolvate problemele cu acesta. Fizic, acest port a fost mutat de pe partea stângă pe cea din dreapta a dispozitivului, probabil fiind astfel mai ferit de căldură. Mi s-a părut însă ciudat că ASUS a renunțat așa repede la port-ul proprietar XG Mobile, care permitea atașarea unei plăci video externe. Având în vedere cât de scumpe erau acele accesorii și că puteau fi folosite doar cu anumite computere ASUS, mi se pare că înlocuirea acelui port cu un Thunderbolt 4 cu mufă USB-C a fost alegerea corectă. Astfel, poți conecta două accesorii la Ally X fără să apelezi la un dock, precum un SSD extern și o baterie sau un încărcător. Și, pentru că vorbim despre un port Thunderbolt 4, există și posibilitatea de atașare de plăci grafice externe folosind dock-uri dedicate, la nevoie. Cred însă că vor fi puțini care vor apela la această capabilitate.

Dacă m-aș opri aici cu acest review, ar părea că totul este perfect în legătură cu ROG Ally X, noul PC handheld aducând îmbunătățiri din cam toate punctele de vedere. Din păcate, există un aspect la care încă nu există o rezolvare: utilizarea Windows 11 pe ecrane mici. Oricât de îmbunătățit ar fi noul Armoury Crate SE 1.5, care vine cu o interfață nouă și care, uimitor, este semnificativ mai finisat și mai stabil, tot trebuie să ieși în interfața Windows pentru a rula anumite jocuri sau pentru a schimba anumite setări. Astfel, mișcarea mouse-ului cu stick-ul sau chinul de a apăsa pe butoane mici cu degetele sunt în continuare cele mai mari dezavantaje ale unui PC Handheld cu Windows, și implicit ale lui Ally X.

Ai avantajul compatibilității cu toate jocurile de pe toate magazinele de PC, inclusiv cu cele de pe Game Pass, dar dezavantajul experienței de utilizare până când le instalezi și le pornești. Și mai sunt încă probleme cu trecerea de la o aplicație la alta sau faptul că Steam Big Picture, de exemplu, ia comenzi în fundal dacă ai interfața Armoury Crate deschisă. Din păcate, cred că doar Microsoft poate rezolva majoritatea acestor probleme prin optimizarea Windows pentru astfel de computere. În continuare nu înțeleg de ce aplicații precum Office vin preinstalate pe un dispozitiv de gaming și de ce nu există încă o interfață simplă și intuitivă nativă, care să permită configurarea și navigarea fără mouse și tastatură. Aștept un Windows Lite sau un „Gaming Edition” cu nerăbdare. Poate cu un Windows special pentru gaming și funcția de sleep va funcționa corect. În continuare Ally X, la fel ca Ally și alte handheld-uri cu Windows se trezește din modul Sleep fără să apeși pe nimic sau ține ventilatoarele pornite câteva minute bune după ce intră în sleep.

Performanța este punctul forte, dar autonomia este avantajul clar al lui Ally X

În fine, să trecem la performanță, care ar trebui să fie punctul culminant al acestui review. Din păcate însă, în cazul Ally X nu avem parte de mari surprize, întrucât diferențele față de Ally-ul original sunt minore. Ce a făcut ASUS pentru a oferi o performanță perceptibil mai bună a fost să crească TDP-ul pentru profilurile Silent și Performance, care cresc de la 10, respectiv 15W la 13 și 17W. Profilurile Turbo rămân la 25 și 30W, iar acolo se va vedea cel mai mic aport de performanță între cele două dispozitive. Merită menționat că Ally X în special este destul de greu de testat corect, întrucât ASUS a ales să folosească un sistem de boost care ține procesorul la un consum mai mare pentru câteva minute, înainte ca acesta să se stabilizeze la valoarea aleasă. De exemplu, atunci când setezi TDP-ul la 17W, procesoru funcționează de fapt pe la 25W o perioadă, deci testele de performanță au trebuit făcute la cald, după unul sau mai multe cicluri de test. Acest comportament nu este valabil pe originalul Ally și nu l-am întâlnit nici pe alte PC-uri handheld până acum.

Dacă pe originalul Ally, majoritatea jocurilor nu pot fi considerate jucabile pe profilul „Silent”, pe Ally X multe încep să depășească 30 de cadre pe secundă, atât în 720p, cât și în Full HD. Poate chiar și să ruleze Crysis pe acest profil… atât timp cât toate setările sunt pe Low. De fapt, toate jocurile au fost rulate pe low, fără FSR sau alte metode de upscaling. Doar Cyberpunk a fost setat pe profilul Steam Deck, iar acolo este activat implicit FSR2.1 pe profil Balansat. Performanța este în limitele așteptărilor, cu aproximativ 10% mai înaltă decât pe Ally-ul original la același TDP, deci nimic surprinzător și cu siguranță nu un motiv destul de mare de upgrade. RAM-ul în plus și răcirea mai bună asigură însă o experiență de joc ceva mai consistentă în anumite titluri, asigurând fluctuații mai mici de performanță.  

Uitându-mă la aceste rezultate, aș recomanda utilizarea lui Ally X exclusiv pe modul Performance de 17W în jocuri complexe și aș trece pe Turbo doar în jocuri extrem de pretențioase. Ce nu recomand însă este rularea de jocuri în Full HD. 720p pare să fie rezoluția la care vei primi cea mai bună experiență pe Ally. Sigur, poți experimenta cu upscaling prin FSR, cu frame generation sau să rulezi jocuri în 900p, dar rezultatele pot varia. Pentru titluri mai puțin complexe sau 2D, modul Silent ar trebui să fie de ajuns, în timp ce modul manual permite scăderea TDP-ului la 10 sau chiar mai jos, pentru titluri extrem de simple.

Prețul, un subiect sensibil pentru acest model

Probabil că ați observat că am comparat Ally X doar cu fratele său mai mic, însă vă încurajez să vă abonați la connect pentru că urmează cea mai mare comparație de PC-uri handheld de până acum din România. Voi pune față în față Ally X, Ally, Legion Go de la Lenovo, Steam Deck OLED și LCD, dar și MSI Claw, singurul dispozitiv de acest gen de la producătorii consacrați care folosește procesor Intel. Voi încerca să ofer nu doar informații despre performanță, ci și despre alte aspecte mai puțin evidente, precum autonomie, confort în utilizare, funcții speciale și chiar preț, care mi se pare un aspect foarte important.

Și tot cu prețul voi încheia și discuția despre ROG Ally X. Este incontestabil că noul dispozitiv este semnificativ îmbunătățit față de Ally-ul de anul trecut, iar autonomia dublă cântărește enorm în ușurința de recomandare a acestui dispozitiv. Totuși, faptul că a fost adăugat mai mult RAM și stocare mai mare a dus și la o creștere semnificativă de preț. Față de prețul de lansare al lui Ally de 3.999 lei, Ally X costă 4.499 lei în prezent, deci vorbim din start despre o diferență de 100 de euro doar la prețul recomandat de producător.

Concluzia connect

Totuși, Ally non-X se găsește acum pe la 3.100 de lei în magazine și a fost redus anterior și sub 3.000 lei. Astfel, alegerea noului model devine mai complicată, în ciuda avantajelor evidente. Ally X pare mai degrabă un dispozitiv „de lux”, al cărui preț va fi greu de justificat de către cei care au astfel de dispozitive pe listă. Costă mai mult decât dublu față de un Steam Deck LCD și cu 50% mai mult decât un ROG Ally din prima generație sau un Steam Deck OLED. Este drept că ceea ce oferă ASUS pe Ally X este ceva ce nu prea găsești în altă parte: o combinație de specificații înalte, cu o baterie mare și un design rafinat. Dar vorbim totuși despre un dispozitiv de gaming care rulează jocuri bine în 720p, ceva ce, până la urmă și un Nintendo Switch o face destul de bine. Probabil că, în timp, ASUS va reduce prețul la o valoare ceva mai „umană”. Până atunci însă, Ally X rămâne un soi de „flagship” al consolelor portabile, cu toate avantajele și dezavantajele garantate de acest statut.

Plusuri

  • Cea mai performantă „consolă” portabilă a momentului
  • Autonomie foarte bună, dublă față de generația anterioară
  • Ergonomie mult îmbunătățită
  • Butoanele au fost complet schimbate, fiind mai apropiate de un gamepad de Xbox

Minusuri

  • Prețul este foarte mare, atât în comparație cu modelul anterior, cât și cu concurența directă
  • Aportul de performanță nu este unul major de la o generație la alta
  • Ecranul IPS este bun, dar un OLED era de preferat, mai ales la acest preț
  • Jocurile nu oferă performanță înaltă în 1080p
ROG Zephyrus G14 (GA403)

Etichete: , , , , ,