Energy Expo - Join the revolution

Oamenii de știință au descoperit apă lichidă pe Marte

Scris de | 13 august, 2024
Oamenii de știință au descoperit apă lichidă pe Marte
FOTO via NASA

Oamenii de știință au descoperit un rezervor natural de apă lichidă pe Marte, situat adânc în scoarța exterioară a planetei. Descoperirile provin dintr-o nouă analiză a datelor de la sonda Mars Insight a NASA, care a asolizat pe planetă în 2018. Sonda a transportat la bord un seismometru, care a înregistrat constant, timp de patru ani, vibrații (cutremure marțiene) din adâncul Planetei Roșii.

Analizând aceste cutremure, și modul exact în care se mișcă planeta, au fost reperate „semnale seismice” ale apei lichide. Misiunea Insight a avut ca scop investigarea evoluției planetelor stâncoase, inclusiv a Pământului și a lui Marte. În timp ce există apă înghețată la poli și dovezi de vapori în atmosferă, aceasta este prima dată când s-a găsit apă lichidă pe Marte. Descoperirile sunt publicate în Proceedings of the National Academy of Sciences.

1319 cutremure înregistrate de Insight

Misiunea științifică a sondei Insight s-a încheiat în decembrie 2022, după ce sonda a ascultat în liniște „pulsul lui Marte” timp de patru ani. În tot acest timp, sonda a înregistrat mai mult de 1.319 cutremure. Măsurând cât de repede se deplasează undele seismice, oamenii de știință au putut să determine prin ce tip de material se deplasează acestea.

„Acestea sunt de fapt aceleași tehnici pe care le folosim pentru a detecta apă pe Pământ sau pentru a căuta petrol și gaze”, a explicat profesorul Michael Manga de la Universitatea din California, Berkeley, care a fost implicat în cercetare.

Analiza a dezvăluit rezervoare de apă situate la adâncimi de aproximativ șase până la 12 mile (10 până la 20 km) în crusta marțiană. „Înțelegerea ciclului apei pe Marte este esențială pentru a înțelege evoluția climei, a suprafeței și a interiorului acestei planete”, a spus și cercetătorul principal, Dr. Vashan Wright, de la Scripps Institution of Oceanography, UC San Diego.

Prof. Manga a adăugat că apa este „cea mai importantă moleculă în modelarea evoluției unei planete”. Această descoperire, a spus el, răspunde unei mari întrebări: „unde a dispărut toată apa de pe Marte?”.

De 3 miliarde de ani, un deșert

Studiile asupra suprafeței lui Marte, cu tot cu canalele și formele sale de relief, arată că, în vremuri străvechi, existau râuri și lacuri pe planetă. Dar, de trei miliarde de ani, Marte este un deșert. O mare parte din acea apă s-a evaporat în spațiu atunci când Marte și-a pierdut atmosfera. Dar, a mai spus prof. Manga, pe Pământ „o mare parte din apa noastră este subterană și nu există niciun motiv pentru care să nu fie la fel și pe Marte”.

Sonda Insight a putut înregistra direct doar ce se afla sub ea, însă cercetătorii sunt de părere că există rezervoare similare pe întreaga planetă. De asemenea, ei estimează că există suficientă apă lichidă pe Marte pentru a forma un strat de pânză freatică de aproape un kilometru adâncime, sub suprafața planetei.

Cu toate acestea, ei subliniază că locația acestor zăcăminte marțiene de apă nu reprezintă neapărat o veste bună pentru miliardarii cu planuri de colonizare a lui Marte, miliardari care și-ar dori să o exploateze. „Este blocată la 10-20 km adâncime în scoarța planetei”, a explicat prof. Manga. „Să forezi un puț de 10 km adâncime pe Marte ar fi dificil chiar și pentru Elon Musk”, a mai spus el pentru BBC News.

Descoperirea ar putea indica, de asemenea, spre un alt răspuns în ceea ce privește căutarea continuă a dovezilor existenței vieții pe Marte. „Fără apă lichidă, nu ai viață”, a spus prof. Manga. „Deci, dacă există medii locuibile pe Marte, acestea ar putea fi situate adânc în subteranul planetei”.

ROG Zephyrus G14 (GA403)