NVIDIA Reflex în 2024: la ce te ajută și cum funcționează
Energy Expo - Join the revolution

NVIDIA Reflex în 2024: la ce te ajută și cum funcționează

Scris de | 12 iulie, 2024

Ultima oară scriam despre NVIDIA Reflex acum fix 3 ani, când această tehnologie era abia la început și făcea primii săi pași pe piață, fiind disponibilă doar în câteva jocuri competitive și mult mai limitată. Anii au trecut, NVIDIA a continuat să îmbunătățească software-ul și tot ce înseamnă Reflex, iar în 2024 a venit timpul să mai aruncăm o privire la ce propune acum suita Reflex, dacă te ajută mai mult ca în 2021 și care sunt schimbările în bine pe care le remarcăm.

Ce este NVIDIA Reflex

Înainte să trecem însă la treabă efectiv, ar fi bine să clarificăm ce reprezintă NVIDIA Reflex și pentru cine a fost creat. Pe foarte scurt, Reflex este o suită de soluții și tehnologii software, de GPU și G-Sync care te vor ajuta să măsori și să reduci latența pe care o ai în jocuri, mai ales în cele competitive. E vorba de avantajul acela minor, care de la un anumit nivel poate însă să însemne diferența dintre victorie și eșec într-un first person shooter. Reflex ajută ca display-ul tău să răspundă mai rapid la comenzile mouse-ului, astfel încât să fii tu cel care ia prin surprindere adversarii, nu invers.

Este o tehnologie proprietară, ceea ce înseamnă că funcționează exclusiv cu o placă grafică de la NVIDIA. Evident, cu cât e o generație de GPU mai nouă, cu atât mai bine și mai mică latența, însă dacă ești la o generație mai veche, te vei putea bucura în continuare de anumite funcții Reflex, precum Reflex Low Latency Mode, care funcționează pe plăcile grafice din seria GeForce 900 și mai noi. 

Însă cum funcționează exact Reflex? Ei bine, pentru ca magia să se întâmple, Reflex se folosește de niște optimizări de drivere și software pentru a opri orice bottleneck dintre CPU și GPU. Asta face ca fiecare frame să fie randat de placa grafică imediat ce este procesat. Exemplul dat de NVIDIA este unul foarte edificator – practic, dacă într-un joc competitiv ai parte de o explozie, care creează o mulțime de particule, jocul începe să solicite mai mult placa grafică, iar Reflex SDK (soluția software) va păstra latența la un nivel scăzut, asigurându-se că nu se formează un queue în ceea ce privește sarcinile plăcii grafice. 

Există de asemenea și o funcție Reflex+ Boost în setările anumitor jocuri, precum XDefiant, care mărește clock speed-ul GPU-ului, mai ales în jocurile care solicită procesorul, prevenind astfel vreun bottleneck. Practic, indiferent de starea de rendering în care se află PC-ul tău în timpul unui joc, Reflex se asigură că rămâi într-un așa-numit „sweet spot”, astfel încât să te poți bucura de joc fără să fii nevoit să îl treci pe setări mai reduse.

Pentru că da, și acesta e un avantaj important al Reflex, pe care NVIDIA a ținut mereu să îl sublinieze – posibilitatea de a juca un joc competitiv la o calitate mai ridicată, fără a sacrifica framerate-ul sau latența. 

NVIDIA Reflex în 2024

În 2024, NVIDIA Reflex a devenit o „armă” aproape la fel de importantă ca DLSS-ul în tolba companiei. Nu mai este o tehnologie redusă la utilizarea doar în jocuri competitive multiplayer, ci are și o bază importantă de jocuri single-player în care funcționează. Lista este uriașă și poate fi consultată aici, dar merită menționate câteva dintre titlurile importante single-player care au marcat ultimii ani și în care este disponibil NVIDIA Reflex: Alan Wake 2, Cyberpunk 2077, Ghosts of Tsushima, God of War, Hogwarts Legacy, Red Dead Redemption 2, Spider-Man: Remastered, ba chiar și F1 23 are acum parte de Reflex. De jocuri competitive nici nu prea mai are rost să amintesc, pentru că 9 din primele 10 shootere competitive de pe piață au suport NVIDIA Reflex, inclusiv titluri ca Apex Legends, Call of Duty: Warzone, Counter-Strike 2, Fortnite sau Overwatch 2.

Eu mi-am îndreptat atenția însă către un alt concurent, ceva mai recent, din acest segment: XDefiant, de care vorbeam și mai sus. Shooter-ul recent lansat de Ubisoft combină personaje din cele mai de succes francize ale companiei, precum Rainbow Six Siege, Far Cry sau Watch Dogs, fiecare cu abilități diferite, într-un gameplay de tip 6v6. Jocul e fun, pe mine unul m-a prins mai mult decât mă așteptam inițial, așa că acest articol a fost o scuză foarte bună de a mă juca în timpul programului și de a vedea cum funcționează Reflex într-un titlu nou. 

Funcția se activează la fel în mai toate jocurile competitive, găsindu-se în zona de setări grafice sau video ale jocului. NVIDIA are propriile sale teste deja efectuate pe XDefiant, cu plăcile din seria RTX 40, coborând până la un extraordinar 8ms de latență pe un 4090. Eu am testat însă funcția pe PC-ul de acasă, pe care îl folosesc pentru gaming mai light, și care are un „bătrân” RTX 2080 SUPER, o placă grafică veche de 5 ani. Chiar și așa, însă, rezultatele au fost fabuloase, cu performanță similar cu cea de pe RTX 4060-ul testat de NVIDIA, latență constantă de aproximativ 16ms și frame rate stabil de 144fps. Setup-ul meu nu e unul puternic, repet, și am scos rezultatele acestea fără un monitor compatibil Reflex, iar cei care joacă titluri competitive constant au probabil configurații mult mai capabile și care vor reduce și mai mult latența, similar cu ce am observat în rezultatele NVIDIA. 

NVIDIA Reflex vine, by default, pornit în marea majoritate a jocurilor cu care este compatibil, cel puțin pentru mine. Sunt trei setări, Off, On și On+Boost și există totuși niște diferențe între ele. Setarea Off nu face, bineînțeles, decât să oprească Reflex. On pornește funcția, dar la un nivel nu la fel de mare ca On+Boost, consumând mai puține resurse și energie. On+Boost este „the big boy”, setarea care face ca placa video să ruleze la putere maximă, astfel încât să ai constant un nou frame trimis către monitor și e foarte utilă atunci când ai multe elemente pe ecran de asemenea. În jocuri ca Valorant, spre exemplu, care stresează mai mult procesorul, On+Boost este cea mai bună variantă, pentru ca GPU-ul să preia o parte din stres și să îți ofere cel mai bun rezultat posibil. La polul opus, într-un titlu singleplayer s-ar putea să preferi să folosești doar modul On, fără să „tragi” foarte tare de placa grafică, sau chiar să dezactivezi de tot Reflex, dacă simți că nu ai nevoie. În cazul meu, la XDefiant nu au existat mari diferențe între modul On și On+Boost. De obicei, On e ceva mai echilibrat, în timp ce On+Boost micșorează și mai mult latența, însă o poate face cu prețul unor frame-uri. Chiar și așa, în On+Boost am stat destul de constant la peste 120fps, deci nu am avut de ce să mă plâng.

Și, în fine cum acum 3 ani am testat Reflex pe Apex Legends, l-am descărcat din nou ca să văd care sunt progresele. Apex e ceva mai solicitant ca XDefiant, așa că mă așteptam să mă apropii de cele 35ms latență pe care le-am înregistrat ultima oară, și așa a fost, rezultatul final cu Reflex On+Boost fiind de aproape 30ms. Nu știu sigur dacă varianta On+Boost era disponibilă atunci în 2021, dar am preferat oricum să rămân oricum pe varianta Reflex On, care aduce câteva milisecunde în plus, dar îmi permite să mă joc și la o calitate mai mare. Am încercat și să îl dezactivez complet, dar după m-am gândit că nu prea are sens să o fac. Reflex nu afectează negativ niciun aspect al jocului, ba chiar îmbunătățește unul cu siguranță în cazul configurației mele – latența.

Echipament compatibil

Nu am menționat anterior monitorul compatibil pentru Reflex degeaba, pentru că o altă modificare importantă de când am vorbit ultima oară de suita asta de tehnologii și software este faptul că numărul de gadget-uri compatibile cu ea a crescut semnificativ. De fapt, pe site-ul NVIDIA, lângă lista de jocuri compatibile Reflex, găsești alte două, una pentru monitoare și alta pentru mauși. Numărul de modele a crescut, se găsesc acum de la o groază de producători, indiferent care din ei este favoritul tău. Eu am folosit un mouse Razer, dar există și variante de la Acer, Corsair, Aorus, HyperX, MSI, Turtle Beach și mulți mulți alții. 

La monitoare treaba stă puțin diferit, pentru că lista nu e la fel de cuprinzătoare. În general vei avea nevoie de un model de 360Hz sau mai sus, deși există câteva opțiuni și dacă nu vrei să investești atât, inclusiv monitoare ultra-wide sau cu rezoluție 4K. Ultima oară când am testat Reflex am folosit un Alienware de 360Hz care avea un port USB special amplasat pe spate, pentru a urmări click-urile mouse-ului fără să adauge latență în plus. Bineînțeles, ai nevoie de monitor și mouse compatibil doar dacă vrei să măsori latența întregului sistem, cu funcția Reflex Latency Analyzer. Altfel, NVIDIA Reflex funcționează pe orice configurație fără probleme.

Material realizat cu sprijinul NVIDIA.

Concluzia connect

La 3 ani distanță de la ultima mea examinare, NVIDIA Reflex a rămas o unealtă excelentă pentru jocurile competitive, un adevărat must pentru cei care dețin o placă grafică a companiei și vor să aibă un mic avantaj competitiv în shootere-le multiplayer. Nu e genul de lucru care să te transforme în jucător de esports, dar îți va aduce un plus la K/D ratio-ul tău normal și măcar pentru asta merită să activezi setarea în fiecare joc în care este disponibilă.

ROG Zephyrus G14 (GA403)

Etichete: , , , , ,