După ce Apple a intrat în ținta autorităților UE, fiind prima companie investigată oficial pentru că nu ar respecta regulamentul Digital Markets Act (DMA), Meta este acum supusă unui tratament similar. Conform Comisiei Europene, faptul că Meta nu oferă utilizatorilor posibilitatea de a nu fi urmăriți în mediul online de platformele companiei decât în situația în care plătesc pentru asta, constituie o încălcare a regulamentului DMA, iar amenda pe care o poate aplica companiei, în cazul în care se dovedește că activitățile sale sunt ilegale, ar putea depăși 10 miliarde de euro.
Meta nu oferă o opțiune „gratuită” prin care utilizatorii să refuze colectarea datelor
Încă de când se discuta despre intrarea în vigoare a regulamentului DMA, Meta a introdus pe Facebook și pe Instagram o nouă opțiune pentru utilizatorii acestor platforme. Aceștia au opțiunea fie să continue să folosească serviciile de social media ca până acum, activitatea lor fiind permanent colectată, analizată și chiar vândută către companii publicitare pentru livrarea de reclame bazate pe preferințele lor, fie plătesc un abonament lunar de 10 euro, iar această activitate nu mai este colectată și vândută mai departe.
Comisia Europeană consideră însă că alegerea binară „plătește sau cedează datele” nu se aliniază cu noul regulament DMA, care a intrat în vigoare la începutul lunii martie în Uniunea Europeană. Astfel, Meta este sub investigare pentru 12 luni. Raport final urmează să fie publicat în luna martie a anului viitor, iar Meta are timp până atunci să redacteze o scrisoare prin care să își susțină poziția.
„Meta a forțat milioane de utilizatori din UE să facă o alegere binară: ‘plătește sau consimte’,” a postat Comisarul UE pentru Piața Internă Thierry Breton pe X, fostul Twitter. „În concluzia noastră preliminară, aceasta este o încălcare a DMA.”
Meta pare să încalce Articolul 5 aliniatul 2, care spune că:
„Controlorii de acces (gatekeepers) trebuie să obțină consimțământul utilizatorilor pentru a combina datele lor personale între serviciile de bază desemnate ale platformei și alte servicii, iar dacă un utilizator refuză acest consimțământ, ar trebui să aibă acces la o alternativă echivalentă, dar mai puțin personalizată. Controlorii de acces nu pot condiționa utilizarea serviciului sau a anumitor funcționalități de consimțământul utilizatorilor.”
În cazul în care compania Meta va fi găsită vinovată, Comisia Europeană are dreptul de a o amenda cu până la 10% din veniturile sale globale, adică în jur de 13.4 miliarde de dolari americani, având în vedere încasările de 134 miliarde din 2023. Amenda poate să crească la 20% dacă compania continuă să încalce regulamentul și după amenda inițială.
Meta, desigur, consideră că nu este cazul să fie amendată și susține că această alegere nu încalcă în niciun fel regulamentul DMA:
„Abonamentul fără reclame urmează direcția instanței supreme din Europa și respectă DMA… Așteptăm cu nerăbdare un dialog constructiv continuu cu Comisia Europeană pentru a încheia această investigație.”, a declarat pentru The Verge Matthew Pollard, purtător de cuvânt Meta.