Microsoft și LinkedIn au publicat Work Trend Index 2024, un raport comun despre adopția AI la locul de muncă, intitulat „AI at work is here. Now comes the hard part”. Studiul a evidențiat patru tipuri de utilizatori de AI – de la sceptici care folosesc rar AI, până la utilizatori experimentați care folosesc inteligența artificială pe scară largă. Utilizatorii experimentați de AI spun că și-au reorganizat complet zilele de muncă, reimaginând procesele de business și economisind peste 30 de minute pe zi. Peste 90% dintre utilizatorii experimentați spun că AI face ca volumul lor mare de muncă să fie mai ușor de gestionat și munca mai plăcută.
Foarte important de menționat este faptul că cercetarea este bazată pe un sondaj efectuat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, pe tendințele care se conturează pe piața forței de muncă și ale angajărilor prin intermediul LinkedIn, pe trilioane de semnale de productivitate Microsoft 365 și pe cercetări la clienții Fortune 500. De aceea, rezultatele sunt foarte diferite de un studiu despre utilizarea AI-ului în societate, efectuat de Oxford și Reuters în urmă cu câteva săptămâni.
Angajații își doresc funcționalitățile inteligenței artificiale la locul de muncă și nu așteaptă ca primul pas să fie făcut de către companii: 75% dintre profesioniștii care aduc valoare companiei prin cunoștințele lor folosesc acum AI la locul de muncă. Angajații afirmă că AI contribuie la reducerea timpului necesar de muncă, stimulează creativitatea și le permite să se concentreze pe cele mai importante sarcini. Dar, în timp ce 79% dintre liderii de business sunt de acord că adopția AI este esențială pentru a rămâne competitivi, 59% dintre ei își pun problema cuantificării câștigurilor de productivitate, iar 60% consideră că firma lor nu are conturate deocamdată o viziune și un plan de adopție pentru intelegența artificială. Presiunea ROI-ului (randament de investiție) imediat îi împiedică pe lideri să facă pași spre adopția AI. Astfel, angajații acționează pe cont propriu: 78% dintre utilizatorii de AI folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă, rămânând fără beneficiile care decurg din utilizarea strategică a acestora la scară largă și punând în pericol datele companiei. Pentru fiecare lider, există oportunitatea de a se folosi de acest impuls pentru a genera ROI. Și nu este vorba doar de o adopție în rândul generației Z: angajații din toate grupele de vârstă folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă.
„Work Trend Index 2024 arată clar că folosirea inteligenței artificiale la locul de muncă se face într-un ritm accelerat în întreaga lume. În timp ce numeroși angajați din România adoptă cu entuziasm instrumentele AI pentru a-și stimula productivitatea și creativitatea, multe companii mai au încă de lucru la o viziune strategică pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Este esențial ca liderii de business să ofere îndrumări clare, instruire și guvernanță în ceea ce privește utilizarea AI, pentru a debloca pe deplin potențialul acesteia și pentru a prevedea riscurile de utilizare. La Microsoft, ne angajăm să sprijinim clienții și partenerii din România în acest parcurs de transformare”- a declarat Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova
Una dintre companiile care a dovedit eficacitatea inteligenței artificiale la locul de muncă este gigantul UiPath, care și-a dezvoltat propiul instrument Gen-AI, bazat pe funcționalități și algoritmi Microsoft Copilot.
Efectul Copilot
Cercetătorii Microsoft au conceput un studiu de control, cu o durată de șase luni, desfășurat pe 60 de clienți Copilot din diverse industrii. Este prima observație a peste 3.000 de persoane care utilizează AI în mediul de lucru, fără intervenții din partea cercetătorilor. Rezultatele preliminare arată modul în care inteligența artificială ar putea remodela programul zilei de lucru în moduri fundamentale: prin reducerea timpul petrecut citind mailuri, prin organizarea de ședințe mai valoroase și prin permiterea de mai mult timp petrecut realizând sarcini de lucru de mare valoare, care necesită concentrare.
Studiul arată că utilizatorii Copilot au citit cu 11% mai puține e-mailuri individuale și au petrecut cu 4% mai puțin timp interacționând cu acestea. Clienții care au văzut cel mai mare impact au petrecut cu 25%-45% mai puțin timp citind e-mailuri. În unele companii, timpul petrecut în ședințe a crescut, în altele a scăzut. O ipoteză este că inteligența artificială face ședințele mai valoroase – prin schimb de informații și cale rapidă spre creație, precum o ședință de brainstorming transformată ușor într-o primă formă de proiect. În unele companii, eficiența crescută duce la mai puține ședințe, iar în altele, valoarea crescută duce la mai multe.
De asemenea, utilizatorii Copilot au editat cu 10% mai multe documente în Word, Excel și PowerPoint – companiile care au avut cel mai mare impact au observat o creștere de 20%. Acest lucru ar putea sugera că oamenii refolosesc timpul pe care îl economisesc pentru activități de concentrare de mare valoare, cum ar fi crearea și consumul de informații.