UE dorește extinderea garanției cu 12 luni pentru produsele reparate în primele 24 luni

Scris de | 5 februarie, 2024
UE dorește extinderea garanției cu 12 luni pentru produsele reparate în primele 24 luni

Consiliul European se apropie de finalizarea legislației referitoare la drepturile cetățenilor din cadrul UE la reparații ale dispozitivelor electronice pe care le cumpără. Noile prevederi includ noi protecții pentru aceștia, inclusiv posibilitatea de a extinde perioada de garanție cu 12 luni pentru dispozitivele care au fost reparate pe baza garanției. Alte articole menționează și eliminarea limitărilor pentru reparații în centre neautorizate de către producători.

Legislația UE ar putea forța producătorii de electronice să ofere încă un an de garanție pentru produsele reparate deja

Deja UE este una dintre regiunile cu cele mai bune condiții de garanție forțate asupra companiilor care produc dispozitive electronice. În SUA, majoritatea producătorilor oferă doar un an de garanție, însă în UE, aceștia sunt obligați să ofere minimum de doi ani. Acum, noua legislație votată în noiembrie, începe să prindă contur, iar unul dintre articole menționează extinderea garanției pentru produsele reparate pe garanție. Această extensie a perioadei de suport tehnic este de 12 luni, însă statele membre UE au libertatea de a obliga producătorii și la perioade mai lungi de timp, dacă doresc asta. Legislația menționează și formulare standardizate la nivel UE, prin care furnizorii de servicii vor putea informa clar clienții despre costurile de reparații pe care le vor suporta, în cazul operațiunilor contra cost.

Legea dreptului la reparații include însă și alte prevederi precum punerea la dispoziție a componentelor și instrucțiunilor pentru reparații acasă la prețuri „rezonabile”, dar și eliminarea protecțiilor la reparație. Reparațiile în service pe baza garanției vor trebui să fie realizate în timp „rezonabil” și la prețuri „rezonabile” în cazul în care operațiunea nu este gratuită. Apple este o companie notorie pentru limitări arbitrare precum înlocuirea ecranului sau bateriei. Poți conecta un ecran sau baterie de la un alt iPhone identic, dar fără a fi semnat prin sistemul său, aceste componente nu vor funcționa în parametri optimi și chiar pierd anumite funcționalități precum True Tone sau verificarea stării de sănătate a bateriei.

Astfel, service-urile independente, fără legături cu Apple sau alte companii, vor putea realiza reparații mai ieftine cu piese second-hand, pentru cei care își doresc asta, sau cu componente printate 3D.

Această ultimă mențiune este importantă în cazul carcaselor, care nu pot fi vândute oficial. Dbrand s-a lovit de această problemă în cazul PlayStation 5, când Sony a oprit vânzarea de „darkplates”, laterale din plastic cu forma originală a consolei. Producătorul de accesorii a fost forțat să schimbe design-ul pentru a putea vinde produsul în continuare.

Etichete: , , ,

Sursa: Consiliul European