Pe 14 septembrie am fost alături de cei de la Kärcher România în Timișoara, pentru a asista la rezultatul final al proiectului de curățare a Pieței Sfântul Gheorghe. Acest eveniment marchează o etapă importantă în misiunea companiei de conservare a monumentelor și clădirilor istorice, precum și în istoria bogată a acestei piețe emblematice.
Piața Sfântul Gheorghe din Timișoara reprezintă un colț de istorie ce se întinde încă din anul 1323, când a fost atestată pentru prima dată existența Bisericii Sfântul Gheorghe în acest loc. Cu rădăcini adânc înfipte în cultura și tradiția locală, piața a devenit un punct de referință pentru comunitatea timișoreană. Astăzi, în Piața Sfântul Gheorghe se pot admira statuia Sfântului Gheorghe și ruinele vechii biserici, ambele mărturii ale bogatei sale istorii. Cu trecerea timpului, acestea au suferit degradări, iar pentru a reda strălucirea acestui loc emblematic, Kärcher România a demarat un proiect amplu de curățare. Echipa Kärcher a efectuat curățarea pavajului, a scărilor și a pereților din beton înconjurători, aducându-și contribuția la revitalizarea și conservarea acestui colț de patrimoniu cultural.
La eveniment a participat și primarul Timișoarei, Dominic Fritz, care a declarat: „Pentru noi, în Timișoara, curățenia este despre respect pentru ce au construit alte generații. De aceea vrem să trăim într-un oraș curat. E un lucru important pentru noi, ne bucură orice colaborare cu mediul privat, Timișoara nu se poate dezvolta doar prin implicarea primăriei, și am vrut să ridicăm un monument în Timișoara care uneori este puțin în umbră. Avem alte 3 piețe mari, cunoscute, în această zonă iar Piața Sfântul Gheorghe este una recent reabilitată, și încă nu și-a căpătat o identitate proprie. Acest parteneriat ilustrează importanța responsabilității noastre comune în păstrarea patrimoniului istoric, iar de rezultate se vor bucura atât timișorenii, cât și turiștii.”
CEO-ul Kärcher România, Monica Iavorschi, a spus: „Acest proiect de restaurare și curățare este o componentă a angajamentului nostru de responsabilitate socială. Ne implicăm în proiecte culturale care aduc valoare comunităților și promovăm dezvoltarea durabilă. Suntem mândri că am putut să aducem această expertiză în Timișoara, un oraș cu o însemnătate specială pentru noi toți. Timișoara este cunoscută nu doar pentru istoria sa bogată, ci și pentru faptul că este Capitală Europeană a Culturii în acest an. Ne bucurăm că putem contribui la păstrarea frumuseții acestui oraș, într-un moment atât de semnificativ. Considerăm că acest proiect va aduce beneficii comunității, prin revitalizarea și conservarea monumentelor, participând în acest mod la păstrarea patrimoniului cultural local”.
Cum a fost realizată curățarea Pieței Sf. Gheorghe
Echipa Kärcher România a readus strălucirea inițială a Pieței Sfântul Gheorghe folosind cele mai moderne tehnologii de curățare. Procesul a inclus testarea echipamentelor și tehnologiilor de curățare pentru fiecare element al pieței, iar lista finală de echipamente Kärcher folosite în cadrul acestui proiect a fost determinată în urma acestei evaluări, fiind adus la Timișoara un întreg camion plin cu echipamente de curățare.
Tehnologia de curățare cu gheață carbonică a fost folosită pentru a îndepărta depunerile superficiale de pe statuia din piață, asigurând o curățare delicată. Pentru travertinul din alveole, s-a folosit tehnologia de aspirare profesională și curățare cu abur pentru a extrage murdăria. În zonele sensibile ale soclului și în zonele cu lipitură de material, s-a preferat utilizarea aspiratorului de curățare cu abur pentru a evita deteriorarea materialului litic. Statuia a fost apoi spălată cu apă la presiune scăzută pentru a proteja patina bronzului, folosind un aparat profesional de curățare cu înaltă presiune Kärcher.
Aceste tehnologii au fost extinse și pentru curățarea treptelor de acces din dale de andezit, a pereților laterali din beton armat cu urme de graffiti și a pavajului din plăci ceramice și andezit. Toate aceste operațiuni au fost efectuate cu atenție de specialiștii Kärcher, utilizând tehnici delicate pentru a conserva integritatea monumentului. Nu mai puțin de 10 persoane au participat la proiectul de curățare, în care au fost investiți 10.000 de euro.
Portofoliu de peste 3000 de produse de curățare
Kärcher are un portofoliu de peste 3000 de produse de curățare, de la cele simple pentru casă, până la cele industriale (inclusiv produse de curățare pentru armată). În piața de cleaning, compania are o cotă de piață de 12%, în timp ce în zona profesională, această cotă se extinde la 30%. În ultimii 5 ani, Kärcher a vândut peste 1 milion de echipamente.
În cadrul strategiei sale de sustenabilitate, producătorul de echipamente Kärcher a restaurat și curățat peste 160 de monumente și clădiri din întreaga lume, contribuind astfel în mod semnificativ la conservarea acestor importante monumente culturale.
Pe lângă Poarta Brandenburg din Berlin, lista monumentelor culturale curățate include Statuia Libertății din New York și sculpturile capetelor președinților de pe Muntele Rushmore. Lucrările de curățare se desfășoară întotdeauna în strânsă cooperare cu conservatorii monumentelor, restauratorii și istoricii de artă.