OPPO este în continuare unul dintre cele mai noi brand-uri de smartphone-uri care și-au făcut debutul pe piața din România. În acești doi ani care au trecut de la apariția device-urilor producătorului chinez pe rafturile magazinelor autohtone, OPPO a crescut foarte mult de la lună la lună, compania vânzând aproximativ jumătate de milion de produse până la momentul redactării acestui interviu.
Am stat de vorbă cu Alexandra Răuț, Head of Marketing OPPO România, despre provocările pe care compania din China le-a întâmpinat la momentul lansării, având în vedere situația pandemică de la momentul respectiv, despre obiectivele producătorului asiatic pe piața din România, dar și despre planurile de viitor ale OPPO, pe termen mediu și lung.
connect: Cum au decurs acești doi ani care au trecut de când OPPO a intrat oficial pe piața din România, mai ales în contextul în care timing-ul n-a fost chiar cel mai fericit, având în vedere situația pandemică de la momentul respectiv?
Alexandra Răuț: OPPO a aniversat anul acesta al doilea an pe piața din România. O caracterizare succintă a acestei perioade s-ar traduce prin efervescența cu care brandul s-a dezvoltat – am crescut notorietatea brandului la aproximativ 60%, am crescut numărul de produse din portofoliu, de la 2 la peste 30, am crescut prezența în magazine – de la câteva zeci la peste 1.000 de magazine în acest moment, am fost implicați în toate evenimentele de vânzari importante din România, și am vândut aproximativ jumătate de milion de produse la nivel local.
connect: Care au fost obiectivele OPPO încă de la început, mai ales pe termen scurt? Au fost atinse acestea?
Alexandra Răuț: În primii doi ani, obiectivele la nivel local au vizat mai degrabă dezvoltarea echipei și a punctelor de interacțiune cu consumatorii. Colegii mei au depus eforturi pentru deschiderea canalelor de vânzări, iar departamentul de marketing pe care îl coordonez s-a concentrat pe creșterea notorietății brandului.
Desigur, având în vedere dinamica ultimilor doi ani, am avut numeroase provocări, de la regândirea strategiei de lansare, în 2020, la adaptarea strategiei de comunicate pentru nevoile și cerințele consumatorilor. OPPO este un brand care pune consumatorul și nevoile acestuia în centrul ecosistemului și dezvoltă produse care să răspundă unor nevoi reale. Acest lucru se vede cu ușurință în dezvotarea primului produs comercial pe segmentul dispozitivelor pliabile – FIND N este rezultatul a patru ani de cercetare și dezvoltare, un proces lung ce l-a adus la forma și specificațiile cele mai potrivite pentru consumatorul actual și obiceiurile sale.
connect: Care este cota de piață a OPPO în România și cu cât a crescut aceasta de la an la an?
Alexandra Răuț: Potrivit celor mai recente date oferită de compania de analiză Canalys, OPPO s-a clasat în trimestrul al doilea al acestui an pe poziția a patra la nivel local, cu o cotă de piață de 7%. Creșterea OPPO la nivel local a fost cu adevărat una nemaiîntâlnită pentru un brand de smartphone-uri, așa cum ziceam mai devreme, din perspectiva echipei, a parteneriatelor, a punctelor de interacțiune și implicit a cotei de piață.
connect: Cât de important este pentru OPPO segmentul mid-range, mai ales pe o piață în care unul dintre cei mai importanți jucători din trecut aproape că a dispărut?
Alexandra Răuț: Această categorie este reprezentată în portofoliul OPPO de modelele RENO. Acestea sunt în acest moment cel mai apreciat segment din portofoliul nostru, iar acest lucru este vizibil și în timpul evenimentelor anuale de shopping, când stocurile pentru aceste produse se epuizează rapid. În acest moment, seria Reno reprezintă aproximativ 30% din vânzările OPPO la nivel local și, pentru moment, credem că va continua să rămână în topul utilizatorilor.
connect: În ceea ce privește segmentul flagship, cât de bine au fost primite telefoanele OPPO de top pe piața din România, de către utilizatori?
Alexandra Răuț: Segmentul flagship a fost foarte bine primit la nivel local. Precomanda pentru modelul Find X5 Pro a depășit cu mult așteptările noastre, în condițiile în care anul acesta a fost primul în care am adus vârful de gamă în România tocmai pentru că apetitul românilor pentru genul acesta de produse este unul foarte mare în comparaţie cu celelalte pieţe din regiune.
connect: OPPO a încheiat acest nou parteneriat cu UEFA. Cât de important această mișcare pentru vizibilitatea brandului la nivel european, mai ales prin conexiunea cu un sport atât de popular precum fotbalul?
Alexandra Răuț: OPPO a anunțat în această vară că devine partener oficial al UEFA pentru mai multe competiții gestionate de forul fotbalistic, inclusiv UEFA Champions League, Supercupa UEFA, finala UEFA Futsal Champions League și finala UEFA Youth League, pentru următoarele două sezoane. Poziționarea UEFA Champions League „Best of the Best” se aliniază cu poziționarea OPPO „Inspiration Ahead”, care întruchipează determinarea mărcii în lupta pentru evoluție.
Ca parte a parteneriatului, OPPO se va bucura de o vizibilitate ridicată, apărând pe fundaluri de difuzare și pe stadioane, inclusiv pe reclamele perimetrale extinse, pe site-ul web și pe rețelele sociale ale UEFA Champions League. Momentele de inspirație surprinse în timpul meciurilor vor fi distribuite într-o galerie OPPO de pe site-ul UEFA Champions League și pagina dedicată OPPO de pe site-ul UEFA Champions League. Parteneriatul va pune în valoare terminalele OPPO, seriile Find și Reno, precum și produsele OPPO IoT noi și viitoare.
connect: OPPO s-a implicat destul de mult în sport până acum. După fotbal și tenis, urmează să vedem și alte sporturi în care compania ar putea investi? Poate chiar în România?
Alexandra Răuț: Această nouă colaborare cu UEFA extinde parteneriatele sportive existente și ambițiile OPPO de a inspira și implica utilizatorii pasionați de sport. Suntem deja în al patrulea an de parteneriat cu Wimbledon și Roland Garros și totodată partener global al Consiliului Internațional de Cricket (ICC). Fotbalul este fără îndoială unul dintre cele mai iubite sporturi la nivel global, însă nu excludem pe viitor și alte parteneriate.
connect: Prezența locală a OPPO s-a simțit puternic încă de la început, cu varii campanii media și oferte la produse. Cât de importantă este piața din România pentru OPPO?
Alexandra Răuț: Pentru OPPO, România este una dintre cele mai importante piețe din regiune. În același timp, pe piața din România, brandul a cunoscut o dezvoltare accelerată, fără precedent în comparație cu alte țări europene. Analizăm cu atenție dinamica pieței locale, astfel încât să fim un brand cât mai relevant pentru consumatorii de aici și ne adaptăm constant portofoliul, dar și canalele de vânzare pentru a ne menține în atenția consumatorului.
connect: Care sunt planurile de viitor pe termen mediu și lung pentru OPPO în România?
Alexandra Răuț: Pentru anul acesta OPPO are in vedere extinderea prezenţei pe plan local şi consolidarea relaţiilor cu partenerii astfel încât utilizatorii să găsească oferte din ce în ce mai bune ale OPPO în magazine. Dar ne uităm atent şi la extinderea prezenţei OPPO în alte zone faţă de cele de retail consum mare tradiţional.