Peisajul digital a cunoscut transformări uriașe în ultimii doi ani, devenind un subiect mai important și mai discutat ca niciodată. Companiile care au investit timp și energie serioasă în ultimii ani în tehnologii și programe care se leagă de peisajul digital sunt și cele care au avut practic un start lansat în ultimii doi ani, profitând de pe urma consecvenței dinaintea pandemiei.
O astfel de companie este Orange, proaspătă câștigătoare și a premiului Connect din 2021 pentru „Cel mai bun operator”. Orange România se mândrește de ceva ani cu faptul că ar fi rețeaua numărul 1 în România, iar anul acesta a obținut o serie de certificări din partea celor de la Ookla, celebra companie care se ocupă de teste de viteză ale internetului. Astfel, Orange a fost declarată ca fiind posesoarea celei mai rapide rețele fixă și mobilă, și de asemenea și posesoarea celei mai rapide rețele 5G.
Orange afirmă și că oferă cea mai mare acoperire pentru serviciile de voce mobilă, conform ANCOM, precum și o acoperire de 100% a rețelei 5G din București. Însă reușitele companiei din ultimul an și nu numai sunt doar vârful unui iceberg la care grupul francez a lucrat îndelung.
Operatorul are însă motive întemeiate pentru a se delimita într-o piață cu mari probleme de digitalizare. Raportul DESI al Uniunii Europene, care examinează chiar acest aspect (indicele de digitalizare) arată că România se află pe ultima poziție când vine vorba de digitalizare. Suntem pe ultimele locuri în ceea ce privește utilizarea zilnică a internetului, iar unul din cinci români nu l-a utilizat niciodată.
Nici cu educația digitală nu ne putem lăuda, doar 10,1% din populația adultă având abilități peste medie, cel mai mic procent din UE. De asemenea, 39% dintre tinerii din țara noastră (între 16-19 ani) consideră că propriile lor competențe digitale sunt scăzute, procent mai mult decât dublu față de media europeană (15%).
Într-un astfel de context, importanța programelor de educație digitală crește și mai mult, iar viteza și acoperirea rețelei devin esențiale, motive pentru care Orange investește în aceste aspecte de ceva timp.
Educația digitală
Unul dintre cele mai importante aspecte pe care le dezvoltă Orange România este cel al educației digitale, iar programul „vedetă” al lor în acest segment este fără îndoială SuperCoders. Lansat în 2014, SuperCoders este un program adresat copiilor cu vârste între 10 și 14 ani din întreaga țară, care au crescut având acces zi de zi la tehnologie, învățând cum să o folosească de la o vârstă fragedă.
SuperCoders are scopul de a-i transforma pe copii din simpli consumatori ai tehnologiei în creatori, ajutându-i să învețe limbaje simple de programare, sub îndrumarea unor mentori din zonele de gaming, vlogging și design, influenceri din sfera YouTube, TikTok sau Instagram, pe care copiii îi admiră sau de la care pot învăța diferite aptitudini. Bineînțeles, există și premii pentru cele mai reușite proiecte, ediția din acest an având ca temă realizarea unei animații în Scratch, care să continue o poveste prestabilită.
În teorie, programul pare să fie o idee excelentă de introducere și familiarizare a copiilor cu peisajul digital, o piatră de temelie pentru transformarea acestora din consumatori de tehnologie în creatori, așa cum sugerează și cei de la Orange. Am vrut însă să vedem dacă aceste lucruri se traduc și în practică, și pentru asta am reușit să contactăm unul dintre absolvenții SuperCoders, o persoană care a trecut prin acest program și poate vorbi despre experiența avută. Astfel, am ajuns la Andrada Demian, aflată în acest moment în clasa a 12-a și având intenția de a urma o carieră în informatică.
Experiența SuperCoders
„De-a lungul anilor, am participat la diverse proiecte și activități pe tema informaticii și a coding-ului, din cadrul școlii și nu numai, însă experiența SuperCoders a fost cea mai frumoasă și cea care mi-a fost cel mai de ajutor în decizia de a urma acest domeniu și în viitor. Aș putea spune că SuperCoders a reprezentat o adevărată provocare pentru mine în momentul participării, pentru că acest proiect mi-a pus la încercare atât cunoștințele de informatică, cât și creativitatea. În mare, a fost o experiență frumoasă și interesantă și datorită susținerii și ajutorului din partea trainerilor”, explică Andrada.
Am vrut să aflăm și care este aportul pe care un astfel de program îl poate avea în convingerea unui tânăr de a urma o anumită carieră, iar Andrada ne-a spus că „încă dinainte să particip la acest proiect, informatica era una dintre pasiunile mele, iar SuperCoders mi-a amplificat dorința de a urma această carieră, pentru că, prin intermediul acestuia, am fost și mai bine familiarizată cu acest domeniu.”
Întrebată despre importanța participării tinerilor la programe similare cu SuperCoders, Andrada ne-a spus că „tinerii ar trebui să participe la cât mai multe activități și proiecte care fac parte din domeniul care îi interesează. Prin intermediul acestora, un copil este pe de-o parte familiarizat cu domeniul respectiv, cerințele și provocările pe care le presupune acesta, iar pe de altă parte, învață și să comunice în societate, cu persoane care au interese comune cu acesta. După cum am menționat, eu îmi doream o carieră în informatică dinainte să iau parte la proiectul SuperCoders, însă acesta a avut totuși un rol important în decizia mea. Orice experiență în plus înseamnă un pas mai aproape de a lua cea mai potrivită decizie de viitor pentru sine. Astfel, experiența SuperCoders mi-a oferit încredere că sunt pe drumul cel bun, pe care mi-l doresc cu adevărat.”
Importanța trainerilor din SuperCoders
Următorul subiect pe care l-am tratat în discuția noastră cu Andrada a fost importanța trainerilor și a mentorilor din SuperCoders. Practic, am vrut să aflăm cât de mare este influența pe care o au aceștia asupra copiilor din program și cât de utile pot fi sfaturile lor pentru cei mici.
„Interacțiunea cu mentorii reprezintă un lucru foarte important pentru mine ca participant la acest proiect, deoarece ei sunt atât un model demn de urmat, cât și o sursă de idei și ajutor. Eu sunt o fire mai outgoing (n.r.: extrovertită), așa că niciodată nu mi-a fost teamă să pun diverse întrebări sau să cer ajutorul, iar mentorii au fost foarte receptivi și săritori.
Experiența SuperCoders nu ar fi fost la fel de plăcută, dacă mentorii nu aveau aceste calități. Mereu i-am privit cu admirație, așa că i-aș putea considera pe aceștia un model. Nu doresc să neglijez realizările marilor modele în tehnologie și a marilor informaticieni din prezent, consider că sunt uimitoare; însă, din punctul meu de vedere, un model demn de urmat nu este neapărat o persoană care a devenit cunoscută în toată lumea pentru inovațiile sale, sau care a obținut sume mari de bani în urma acestora.
Pentru mine, un model este o persoană mulțumită de cariera aleasă, care dă tot ce are mai bun și este dornică să cunoască mai mult și, de asemenea, este deschisă să-i ajute sau să-i învețe pe cei din jur. De aceea eu îi consider pe trainerii și mentorii pe care i-am avut în cadrul proiectului modele: am remarcat din atitudinea lor că au calitățile pe care le-am enumerat mai sus și pe care eu le caut într-un așa zis model.”
Bineînțeles însă, nu doar trainerii și mentorii din SuperCoders sunt esențiali pentru tinerii care participă în program. E important ca aceștia să fie și susținuți de părinți, care să îi încurajeze în încercarea de a descoperi mai multe despre lumea digitală și cea a informaticii.
„Părinții mei nu m-au presat niciodată să particip la acest proiect sau să aleg o carieră în informatică, însă pot spune că mulțumită sfaturilor lor, am descoperit că informatica mă pasionează într-adevăr. Niciunul dintre părinții mei nu lucrează în acest domeniu, astfel că acest proiect a fost o noutate pentru familia mea. Datorită părinților mei am avut șansa de a intra în contact cu trainerii de la Digital Kids (n.r.: proiect desfășurat de echipa Simplon România la Cluj), la recomandarea cărora am participat la SuperCoders. Le sunt recunoscătoare tuturor, pentru că m-au ajutat să devin persoana care sunt astăzi și mi-au alimentat visul de a urma această carieră.”
Ediția din 2021
Ediția din 2021 a SuperCoders a presupus crearea unei animații în Scratch pornind de la o poveste, căreia copiii au trebuit să îi găsească o continuare și un final. Înscrierile au avut loc până pe 18 noiembrie, iar pe 9 decembrie vor fi anunțați câștigătorii.
Cei interesați pot încă să vadă și webinar-ul ținut de fiecare dintre cei cinci mentori ai programului din acest an: Sebastian Dobrincu, zZaNdrei, Edi Brandabura și cei doi membri ai Creative Monkeyz, Ramona Pop Cordoș și Codin Sebastian Pop. Atelierele acestora au abordat diferite subiecte, de la „Gaming și online streaming” la „IT și tehnologie” sau „Storytelling in practice”.
Următoarea fază a programului este Academia online SuperCoders, în care cei 50 de câștigători ai concursului național vor intra într-un modul avansat de programare pe o durată de 12 săptămâni, care are loc în perioada ianuarie – aprilie 2022. Aici vor intra în scenă trainerii Simplon România, care îi vor învăța pe cei mici JavaScript cu ajutorul unor activități și proiecte interactive, precum și informații despre noțiuni din lumea informaticii, precum structurile de programe, bucle, variabile și testarea sau corectarea erorilor.